20032020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Cand. mag i Dansk og Retorik

Kompetencer

Projektledelse: Flere års erfaring

Arbejdsområder

 

Primære arbejdsområder:

 

Kommpetenceområde: it-didaktisk design, it-didaktisk kompetenceudvikling, teknologier og digitale læringsressourcer i læreruddannelses- og grundskolesammenhæng. Min nuværende jobfunktion består dels i undervisning i Digital Didaktisk Design, dels i it-didaktisk kompetenceudvikling af studerende og ansatte ved Læreruddannelsen i Silkeborg og adjunktakademiet i VIA. I forsknings- og udviklingsprojekter anvender jeg forskningsbaseret viden om, hvordan teknologiforståelse, læringsopfattelser og læringsteori kan have indflydelse på et givent fag, en given undervisning og læringssituation, og hvordan forskellige typer af teknologier og læremidler kan præge professionsuddannelsernes læringsmiljø, tænkning og handling. Jeg arbejder med it-didaktisk design i forskellige former – bl.a. flipped learning, blended learning, digital story-telling, gamebased learning, digitale læseoplevelser i biblioteksrummet, . Mit fokus ligger på, hvordan vores opfattelse og anvendelse af teknologier i bredeste forstand kan fremme læring det 21. årh.

 



Øvrige arbejdsområder:

Pædagogisk it-koordinator

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Dansk og Retorik, Cand Mag i Dansk og Retorik, Københavns Universitet

Dimissionsdato: 1 jun. 1993

Ansættelser

Programkoordinator, VIA University College

1 jan. 201424 dec. 2014

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Teknologiforståelse
  • Digital myndigørelse
  • innovativ undervisning
  • blended learning
  • Flipped Learning
  • fleksibel læring
  • digital kommunikation
  • Digital dannelse
  • Digitale læremidler
  • digitale medier, didaktisk design, faglig formidling, viden, færdigheder, kompetencer
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Publikationer

Kan man fabulere sig til teknologiforståelse?

Nissen, A. & Nielsen, L., 1 sep. 2020, I : Kvan. 117, 40, s. 80-92 12 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Den dag eleverne fik noveller som sms

Henkel, A. Q. & Nissen, A., maj 2019, I : DenOffentlige.dk.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAvisartikelFormidling

Den skæve bille og den spirituelle ørkenvandring: – om spil i danskundervisningen

Nissen, A., 2 sep. 2019, I : Kvan. 114, s. 79-90 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Digitale læseoplevelser i biblioteksrummet

Henkel, A. Q. & Nissen, A., dec. 2019, VIA UC. 48 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Fil
2 Downloads (Pure)

Du tror ikke, noget så det? Wrong baby! Om sms-noveller i læringscentret og i danskundervisningen

Henkel, A. Q. & Nissen, A., feb. 2019, I : Børn & bøger. 1, s. 8-12 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Projekter

Presse/medier

Digitale læseoplevelser i biblioteksrummet

Ayoe Quist Henkel & Alice Nissen

26/11/19

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Aktiviteter

13. nordiske lærerkongres

Alice Nissen (Oplægsholder)

4 sep. 2014

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Fil

Adjunktakademiet: E-læring og digitale læremidler

Alice Nissen (Projektleder)

5 sep. 201912 nov. 2019

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

De Store Læser

Alice Nissen (Oplægsholder)

30 jan. 2014

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

De store læser

Alice Nissen (Oplægsholder)

28 jan. 2010

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Det Digitale Danskfag

Alice Nissen (Arrangør)

4 okt. 2012

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference