Billede af Ane Refshauge Høyrup
20132021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg er optaget af hverdagslivets relationer og interaktioner mellem børn, pædagoger og forældre i pædagogiske institutioner; og de rationaler om opdragelsesidealer og kulturelle omgangsformer, der findes i relationen mellem disse; samt af hvordan disse har etableret sig og forandres gennem komplekse historiske processer og magtbalancer mellem forskellige sociale grupper.

Min Ph.d. "Tillidsarbejde og tydelighed. Et studie af tillid, magt og afhængighed mellem pædagoger og forældre i danske vuggestuer" drejer sig særligt om hvordan pædagoger og forældre forsøger at etablere, opretholde og udtrykke gensidig tillid.

Undervisning

Jeg underviser på pædagoguddannelsens skole- og fritids specialisering, 3. praktik og bachelorforløb.

Forsknings- og udviklingsområder

Mit primære forskningsområde er forældreskab, møder mellem forældre og institution og pædagogprofessionens historie.

Herudover forsker jeg i børns overgange mellem asylskole og almenskole.

Samt Projekt LegeKunst - et projekt der undersøger, hvordan leg gøres i mødet med kunstnerisk praksis, når børnehavebørn leger inden for tematiserede historiske perioder og narrativer

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Pædagogisk Antropologi, Ph.d

1 feb. 201430 okt. 2018

Dimissionsdato: 30 okt. 2018

Pædagogisk Antropologi, Kandidat, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 aug. 20106 jun. 2013

Dimissionsdato: 6 jun. 2013

Pædagog, Professionsbachelor

1 aug. 200330 jan. 2007

Dimissionsdato: 30 jan. 2007

Ansættelser

Ph.d-stipendiat, Aarhus Universitet

2 jan. 201430 okt. 2018

Pædagog, Aarhus Kommune

1 feb. 200730 jan. 2014

Emneord

  • daginstitutioner
  • Forældresamarbejde
  • Tillidsrelationer
  • Vuggestueforskning
  • Vuggestuehistorie
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Antropologi
  • etnografi
  • Kvalitativ metode
  • Socialkonstruktivisme
  • Kulturanalyse
  • Symbolsk interaktionisme
  • Processociologi
  • figurationsteori
  • følelsessociologi
  • Skoler, fag og institutioner
  • Skole - fritidspædagogik
  • Børn og unge
  • Hverdagsliv
  • institutionalisering
  • Institutionskultur
  • Barndomssociologi
  • børneantropologi
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Pædagogisk professionshistorie

Netværk

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller