Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Arbejdsområder

Præsentation:

Jeg arbejder som lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen i Horsens. Mine primære undervisningsaktiviteter er på den sidste del af uddannelsen, hvor jeg er ansvarlig for 5. semester. Jeg underviser i forskninsmetodologi og sygepleje og vejleder på prøver og bachelorprojekter. 

Jeg har gennem mange år været interesset i komplementær og alternativ behandling, og mine foskningsaktiviteter relaterer sig til dette felt. Netop i disse år ses der internationalt en bevægelse mod integreret sundhed og integreret behandling og sygepleje, som rummer at forskellige tilgange kombineres for at opnå lindring og sundhed. Sammen med en kollega har jeg udviklet et valgfag på 7. semester om Integreret Sygepleje.

Jeg er tilknyttet Program for sundhedsteknologi, metodeudvikling og etik, hvor jeg er projektleder på EU-projektet INES (Integrative Nursing Education Series). 

INES-projektet udvikler et forskningsbaseret uddannelsesmodul for sygeplejestuderende på deres bacheloruddannelse. Projektets mål er at styrke europæiske sygeplejerskers viden, holdninger, kompetencer og færdigheder om komplementære ikke-farmakologiske interventioner samt at integrere disse i den generelle sygepleje og behandling.

Om INES-projektet:

Behandling af sygdom og lidelse samt reduktion af smerter og angst fokuserer ofte primært på medicinske interventioner. Dog fører stigningen i brugen af medicin i Europa i stigende grad til bivirkninger. De medicinske og samfundsmæssige omkostninger i forbindelse med kroniske tilstande og medicinindtag er betydelige, hvilket resulterer i en øget interesse for ikke-farmakologiske interventioner (NPI'er). NPI'er, såsom massage, åndedrætsøvelser og musikinterventioner, er effektive til at lindre smerter, mindske angst og forbedre komfort og søvn. Den integrerende sygepleje (IN) kombinerer NPI`er fra den komplementære medicin med den medicinske behandling i det, der internationalt er kendt som integrerende sygepleje (IN).

Projektet identificerer og kortlægger international erfaringer med undervisningspraksis i IN og NPI'er i en INES-database, analyser og udvikler en ønsket kompetenceprofil for sygeplejersker, samt et blended interaktivt læringsprogram.

INES-projektet bygger videre på eksisterende uddannelses- og forskningsinitiativer om ikke-farmakologiske interventioner og integrerende sygepleje udført af Karolinska Institutet (Sverige), University of Iceland (Island), VIA Colleges (Denmark / Anita Lunde), Van Praag Institute og Erasmus University Medical Center (Holland).

Yderligere information

Website: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2019-1-NL01-KA203-060478 


Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Cand. cur, Aarhus Universitet

Ansættelser

Adjunkt, VIA University College

1 jun. 2013 → …

Videnskabelig assistent, Syddansk Universitet

1 sep. 200730 sep. 2012

Emneord

  • telemedicin
  • kvalitativ metode
  • sygepleje
  • videnskabsteori
  • kvantitativ metode
  • Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
  • Integreret sygepleje