Billede af Anne Mette Buus

Anne Mette Buus

Ph.d., Koordinator forskning og udvikling, Lektor, Vidensmedarbejder Pædagogik og Samfund, Barndomspædagogik

  • Prinsens Allé 2

    8800 Viborg

    Danmark

20102021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg forsker og underviser i pædagogik som en kompleks social praksis, der skabes i møder mellem individer, institutioner og politiske målsætninger.

Jeg har skrevet ph.d. afhandling om aktuel småbørnspædagogik, som den tager form i forbindelser mellem børn, pædagoger og en evidensbaseret metode. Afhandlingen er baseret på et omfattende etnografisk feltarbejde og undersøger, hvordan pædagogik og metode forbindes og hvilken betydning denne forbindelse får for møder mellem børn og pædagoger.

Jeg har gennem 12 år forsket i daginstitutionspædagogik - især med fokus på børneperspektiver, hverdagsliv, forholdet mellem hverdagsliv og policyinitiativer, vidensformer i pædagogisk arbejde.

Jeg underviser og vejleder bredt i pædagogiske, videnskabsteoretiske og metodiske emner og tematikker og har undervisnings- og vejledningserfaring fra kandidatuddannelse, masteruddannelse, diplomuddannelse og professionsbacheloruddannelse. Jeg har endvidere erfaringer med ledelse af forsknings- og udviklingsprojekter og konsulentarbejde inden for daginstitutionsområdet.

 

Kompetencer

Projektledelse: Flere års erfaring
Koordinering og administration: Flere års erfaring

Arbejdsområder

Forskning

Udviklingsarbejde

Undervisning


Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Cand. mag., Pædagogik og historie, Roskilde Universitet

19942002

Dimissionsdato: 20 jun. 2002

Ph.d., Aarhus Universitet

… → 2019

Master Program, Lifelong Learning, Leiden University

1999

Ansættelser

Guest Reseacher, Norwegian Centre for Child Research

mar. 2016maj 2016

Ph.d. stipendiat, Aarhus Universitet

20132019

Emneord

  • pædagogik
  • daginstitutioner
  • småbørnspædagogik
  • barndom
  • hverdagsliv
  • evidens
  • evidensbaserede metoder
  • manualer
  • standardisering
  • policy
  • etnografi
  • kulturanalyser
  • aktørnetværksteori
  • læreplaner i dagtilbud
  • børneperspektiv