Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Jeg forsker i danskfaget med fokus på børnelitteratur, børns læse- og mediepraksisser og udvikling af en tidssvarende litteraturdidaktik samt formidling af litteratur i forskellige institutionelle kontekster som skole og bibliotek. I min forskning arbejder jeg både grundlagsteoretisk og empirisk og er optaget af metoder for samskabelse og intergenerationelle perspektiver. Jeg har været leder af den empiriske del af forskningsprojektet Reading Between Media, som var støttet af Novo Nordisk Fonden og ledet af Aarhus Universitet i samarbejde med VIA UC og Silkeborg Kommune. Jeg har været følgeforsker på flere projekter for Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre støttet af Kulturministeriet, fx "Små stemmer - store fortællinger" og "Own it - build your library". I 2024-2025 er jeg leder af projektet "PLC i tale. Lydbøger og lyttemiljøer i biblioteket," der også er støttet af Kulturministeriet.   

 

Arbejdsområder

  • forsker ved FoU-programmet Æstetik og Pædagogik i Forskningscenter for Pædagogik og Dannelse, VIA UC 
  • underviser i danskfaget ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC
  • faglig koordinator for Danskvejlederuddannelsen og underviser ved den Pædagogiske Diplomuddannelse i EVU, VIA UC
  • fast gæsteunderviser og specialevejleder på masteruddannelsen i Børns litteratur og medier og kandidatuddannelsen i Danskfagets didaktik ved Aarhus Universitet 
  • redaktør ved BLFT/Nordic Journal of ChildLit Aesthetics 

 

Præsentation

Jeg er lektor i dansk med særligt fokus på børnelitteratur og litteraturpædagogik. Jeg har tidligere været folkeskolelærer og er uddannet cand.pæd. i danskfagets didaktik. I 2014-2017 udarbejdede jeg min ph.-d.-afhandling om litteratur for børn og unge i en medietid i litteraturdidaktisk belysning. Med afsæt i afhandlingen udgav jeg i 2023 bogen Børnelitteratur i en medietid. Mellemværender mellem litteraturteorier, udtryksformer og læsere. Bogen er fagfællebedømt og blev tildelt en lærebogspris hos Samfundslitteratur. Derudover har jeg bidraget til en række andre bøger på dansk og engelsk samt forsknings- og formidlingsartikler. Jeg er optaget af forskning i praksis og praksis i forskning og har i en årrække arbejdet tæt sammen med en række folkeskolelærere. Dette samarbejde har blandt andet resulteret i to bøger - Grib litteraturen - og været med til at tegne konturerne af en mere sansende, skabende og verdensvendt litteraturundervisning.   

Ansættelser

Ekstern lektor ved Aarhus Universitet

Emneord

  • æstetik og didaktik
  • børnekultur
  • danskundervisning
  • litteraturdidaktik
  • literacy
  • læreruddannelsen

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Ayoe Quist Henkel er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler