Billede af Betina Kargaard Jakobsen

Betina Kargaard Jakobsen

Master i teaterpædagogik ved Üniversität der Künste, Berlin

20052024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Jeg er uddannet cand. mag i Pædagogik og Minoritetsstudier fra Københavns Universitet (1996) samt Master i Teaterpædagogik fra Professionshøjskolen Metropol og Universität der Künste i Berlin (2017). Jeg blev oprindeligt fastansat ved Blaagaard Statsseminarium i 1999 og fungerer i dag som lektor og underviser i pædagogik og almen didaktik ved KP's læreruddannelse på Campus Carlsberg. Jeg har bl.a. beskæftiget mig med kulturbegrebet og forholdene for flersprogede elever i folkeskolen, almen og specialpædagogik samt teater- og dramainspirerede tilgange i undervisning og læring. Siden 2018 har jeg været ambassadør i Legofondens Playful Learning-program samt deltager og rapportskriver i OECD-projektet ”Fostering and assessing students’ creative and critical thinking skills in teacher education". I regi af Playful Learning-programmet har jeg været medskaber af CC's Playlab, underviser på kompetenceudviklingskurser for kolleger fra lærer- og pædagoguddannelsen (cirka 250 personer). I programmets nuværende fase afholder jeg sammen med LU's øvrige ambassadører hvert semester vidensnetværk om undersøgende og legende tilgange for kolleger på LU (både i og på tværs af faggrupper) samt BA-Labs for studerende på tværs af lærer- og pædagoguddannelsen.  

Jeg har i juni 2020 udgivet bogen “Undervisningskompetence. En grundbog til læreruddannelsen”, Samfundslitteratur, som jeg har redigereret i samarbejde med Karen Bønlykke Braad. 

Jeg har senest skrevet kapitlet "Arbejde med krop og rum i professionsuddannelserne med inspiration fra postdramatiske drama- og teaterformer" i bogen "Mellemrum. Nye perspektiver på teater- og performancepædagogik". Bogen er udgivet på Act-Fact Media i december 2024.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

cand.mag , Københavns Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 1996

Andet, Masteruddannelse i Teaterpædagogik

… → jul. 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • legende tilgange
  • drama og teater
  • flersprogede elever
  • kreativitet
  • kritisk tænkning