Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Docent på Professionshøjskolen Absalon for forskningsmiljøet Fagdidaktik og faglige fællesskaber.

Ph.d., med ph.d.-afhandlingen Tekster og genrer på erhvervsuddannelserne - med særligt fokus på overgangen fra grundskole til erhvervsuddannelse fra Aarhus Universitet, DPU. I projektet første del analyserer jeg tekster og genrer, der forekommer i udvalgte erhvervsuddannelser. I anden del undersøger jeg, hvordan disse kan introduceres i danskundervisningen i grundskolen.

Co-Chair i International Literacy Association, International ICG.

Mine kompetenceområder er

- Didaktik og fagdidaktik, herunder især literacydidaktik og sprogdidaktik

- Literacyteori

- Sprogteori og sprogudvikling, herunder især Systemisk Funktionel Lingvistik

- Diskursteori og diskursanalyse

- Genreteori og genreanalyse

- Genrepædagogik

- Læsning og læseundervisning, herunder læsning og brug af it

Afhandlingen kan downloades her fra siden.



Undervisningsoplysninger:

Undervisning og vejledning på undervisningsfaget dansk på læreruddannelsen.

Undervisning og vejledning på Bachelormodulet på læreruddannelsen.

Undervisning og vejledning på MOOC-uddannelserne og anden efter- og videreuddannelse.

 

Kompetencer

Kompetencegivende kurser:

Research Management Course, 2019

Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Sprog: Tysk
Niveau: Øvet
Sprog: Norsk
Niveau: Øvet
Sprog: Svensk
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Megen erfaring
Samarbejde: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Forskning og udvikling i fagdidaktik, særligt danskfagets didaktik i grundskolen omfattende læse/skrivedidaktik, litteraturdidaktik og it- og mediedidaktik.

Forskning og udvikling i literacy og literacydidaktik i grundskolen og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne.

Forskning og udvikling i sprog og sprogdidaktik i grundskolen og på erhvervsuddannelserne.

Forskning og udvikling i overgange fra grundskole til ungdoms- og erhvervsuddannelser.

Forskning og udvikling i danskfaget i læreruddannelsen og i efter-og videreuddannelsen, særligt mhp. udvikling, afprøvning og evaluering af nye koncepter for undervisning (f.eks. MOOC).

 

Arbejdsområder

Beskikket censor i dansk (læreruddannelsen)


Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Danmarks Pædagogiske Universitet

20102015

Dimissionsdato: 29 jun. 2015

Ph.d., Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 1 jun. 2015

Cand. Mag., Roskilde Universitet

Dimissionsdato: 1 okt. 2003

Exam.pæd., Danmarks Lærerhøjskole

Dimissionsdato: 1 okt. 1998

Lærer, University College Sjælland

Dimissionsdato: 30 jun. 1993

Student, Vestfyns gymnasium

Dimissionsdato: 30 jun. 1983

Andet, Aarhus Universitet

… → 30 jun. 2015

Ph.d.-kursus, Aarhus Universitet

… → 10 jun. 2014

Ph.d.-kursus, Aarhus Universitet

… → 2 dec. 2011

Ph.d.-kursus, Aarhus Universitet

… → 7 feb. 2011

Ph.d.-kursus, Aarhus Universitet

… → 19 nov. 2010

Ph.d.-kursus, Aarhus Universitet

… → 31 maj 2010

Ph.d.-kursus, Aarhus Universitet

… → 24 apr. 2010

Ansættelser

Ekstern Lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 nov. 2015 → …

Ekstern lektor, Aarhus Universitet

11 apr. 2014 → …

Lektor, University College Sjælland

20 aug. 2003 → …

Lærer, Lysholmskolen

1 sep. 199530 jun. 2001

Emneord

  • uddannelse
  • internetbaserede uddannelser
  • læremidler
  • pædagogik
  • danskundervisning
  • undervisning
  • erhvervsuddannelser
  • it
  • forskning
  • dansk som andetsprog
  • læreruddannelsen
  • diskursanalyse
  • læsning
  • Literacy
  • folkeskolen
  • blended learning
  • faglighed
  • kvantitativ metode
  • fastholdelse
  • frafald
  • didaktik
  • informationskompetence
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.