Intet billede af Camilla Hellsten Østergaard

Camilla Hellsten Østergaard

Ph.D. og Cand. Pæd. Matematikdidaktik

20102025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kompetencer

Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Introduktion til matematik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Statistik og sandsynlighed
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Lineær algebra
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Naturfagsdidaktik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007

Forsknings- og udviklingsområder

Mit primære forskningsfelt er matematikdidaktik, med særlig fokus på statistikdidaktik. Jeg er især optaget af børns læring i matematikklasserummet og den paradidaktisk infrastruktur. Den paradidaktiske infrastruktur omfatter det, der eksisterer uden for klasserummet, herunder formatet af læreplaner, lærebøger, lærevejledninger og lærerfaglig udvikling i eksempelvis professionelle læringsfællesskaber. 

Min forskning har blandt andet omhandlet forskellige undervisningsparadigmer, herunder paradigm of questioning the world. I dette paradigme undersøger og bearbejder elever store og relevante spørgsmål i en dialektisk proces. Gennem denne tilgang oplever eleverne vigtigheden af at arbejde undersøgende og udvikle ny faglig viden. 

Jeg har i min forskning haft fokus på komparative studier, hvor jeg undersøger, hvordan undervisning udspiller sig i henholdsvis Danmark og Japan. Her analyserer jeg, hvordan den paradidaktiske infrastruktur, som fx læringsressourcer og læreres muligheder for efteruddannelse, kan fungere som en forklaringsramme. 

Et andet centralt fokus i min forskning er læreres mulighed for matematikfaglig udvikling, især hvordan lærere i fællesskab udvikler viden om matematikundervisning gennem fælles studier af elevers matematiklæring. 

Mine forskningsprojekter har grundskolen og læreruddannelsen som primær genstandsfelt. 

Jeg er tovholder og ansvarlig for den matematikdidaktiske forsknings- og udviklingssatsning på Professionshøjskolen København. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Matematik, Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2011

Suppleringsuddannelse, Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2005

Dansk og matematik, Ribe Lærerseminarium

aug. 1994jun. 1998

Dimissionsdato: 16 jun. 1998

Ansættelser

Ekstern lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 aug. 201530 jun. 2016

Adjunkt, Professionshøjskolen UCN

1 aug. 200830 jun. 2012

Lærer, Mariendal Friskole

1 feb. 200130 jul. 2004

Lærer, Fourfeldtskolen, Esbjerg

1 aug. 199930 jul. 2001

Sproglærer, Menntaskolinn vid Sund

1999

Lærer, Kanyakumari Public School

1998

Lærer, Esbjerg Ungdomsskole

19962001

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Camilla Hellsten Østergaard er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler