Billede af Charlotte Dyreborg Madsen
20142024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Tlf: 29874373

Jeg hedder Charlotte Dyreborg Madsen, og jeg er lektor på efter- og videreuddannelsen på UCN og ekstern lektor på DPU, Aarhus Universitet.

Jeg er oprindeligt uddannet lærer og har været lærer i 10 år på forskellige skoler; først i det almene- og senere i det specialpædagogiske felt. Derefter tog jeg kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi, og senest har jeg lavet ph.d. på DPU.

Igennem årene har jeg bl.a. beskæftiget mig med flg tematikker: elevers oplevelser af skolevanskeligheder - marginaliserings- og udskillelsesprocesser - undervisningsudvikling, læring og didaktik - vejledningspraksis - specialpædagogik, test og screeninger - gentænkning og organisering af specialpædaogiske tilgange og metoder - PPRs vejledning og sparring - udvikling af fællesskabende praksis i skolen - samarbejde mellem PPR, skole og hjem

I min forskning arbejder jeg med en praksisforskningstilgang, hvor jeg samarbejder med forskellige kommuner, skoler, lærere, vejledere, forældre og PPR om at udforske skolevanskeligheder og udskillelsesprocesser i skolen. Jeg har bl.a. fokus på forskellige undervisningssituationer, som ser ud til at stille vanskelige betingelser for eleverne, hvor jeg udforsker nogle af de udfordringer og dilemmaer, som eleverne oplever. Samtidig har jeg fokus på betydningen af, hvordan specialpædagogiske indsatser forstås og organiseres - og de muligheder udviklingen af samarbejdet mellem PPR, skole og hjem kan skabe.

Arbejdsområder

Primære arbejdsområder:

På den pædagogiske diplomuddannelse har jeg undervist på en række forskellige PD-moduler som fx: Pædagogisk psykologi, Social inklusion, Socialkognitive udviklingsforstyrrelser, Læring, kontakt og trivsel, Børn, unge og familier i udsatte positioner, Fællesskabende didaktikker, Innovation og didaktik, Didaktik og klasseledelse, Neuropædagogik, Vejledningsmetoder og processer, Pædagogisk viden og forskning og Undersøgelse af pædagogisk praksis.

Øvrige arbejdsområder:
Undervisning på diverse kurser og rekvirerede forløb på skoler og i institutioner om bl.a. følgende tematikker: In- og eksklusionsprocesser i skoler/institutioner, fællesskabende didaktikker og kollaborative læreprocesser, specialpædagogik i et inklusionsperspektiv, inkluderende undervisning af børn med diagnoser og funktionsnedsættelser, TEACCH og struktureret pædagogik, Specialpædagogisk Basisuddannelse (SPB), Neuropædagogik, Cooperative Learning, teamsamarbejde og vejledning, klasseledelse og didaktik, innovative og kreative læreprocesser m.fl.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Danmarks Pædagogiske Universitet

1 dec. 201714 mar. 2023

Dimissionsdato: 14 mar. 2023

Pædagogisk psykologi, Kandidatuddannelse, Danmarks Pædagogiske Universitet

20092012

Dimissionsdato: 27 jan. 2012

Psykologi, PD, Professionshøjskolen UCN

20072008

Dimissionsdato: 1 jan. 2008

Lærer, Aalborg Seminarium

19972001

Dimissionsdato: 22 jun. 2001

Mastermodul, Ikt: Projektledelse i skoleudvikling, Aalborg Universitet

… → 2013

Musikvidenskab, Aalborg Universitet

19941997

Ansættelser

Ekstern lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet

2023 → …

Ph.d.-stipendiat, Aarhus Universitet

20172023

Lektor, UCN act2learn

1 apr. 2016 → …

Adjunkt, UCN act2learn

20122016

Ekstern underviser og inklusionsvejleder, Aalborg Kommune

20112012

Ekstern underviser, UCN act2learn

20112012

Adjunkt, VUC Nordjylland

20102011

Lærer, Aalborg Kommune

20052010

Lærer, Aabybro Friskole

20012005

Underviser, Musikskolen, Aabybro

19942005

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Praksisforskning
  • Børneperspektiver
  • Elevperspektiver
  • Social praksis
  • Elever med særlige forudsætninger
  • Højtbegavede børn
  • Stort læringspotentiale
  • Fællesskaber
  • Engagement
  • Deltagelsesmuligheder
  • Inkluderende læringsfællesskaber
  • Folkeskolen
  • In- og eksklusionsprocesser
  • Elevers deltagelsesbetingelser
  • Inklusion og diversitet
  • Fællesskabende praksis
  • Højtbegavede elever
  • Fællesskabende
  • Udskillelsesprocesser
  • PPR
  • Børn og unge
  • Børneforskning
  • Skoleforskning
  • Praksisforskning
  • Højtbegavede børn
  • Fællesskabende
  • Forskning
  • Inklusion
  • Deltagelsesmuligheder
  • eksklusionsprocesser
  • Elever med særlige forudsætninger
  • Elever med særlige behov
  • Giftedness
  • Specialpædagogik
  • PPR

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller