Billede af Charlotte Krog Skott
20122020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg er docent i matematikkens didaktik og faglig leder af Den matematikdidaktiske Satsning tilknyttet KP's F&U program Fagdidaktik. Jeg udvikler sammen med satsningens F&U team visioner, fundingstrategier, publikationsplaner og signaturprojekter. Derudover organiserer vi vidensdeling for satsningen, der omfatter ca. 30 læreruddannere, læremiddelkonsulenter og ph.d. studerende.  

 

 

Kompetencer

Kompetencegivende kurser:
Uddannelsesbetegnelse: Prince 2 Foundation Examination
Uddannelsesinstitution: Rovsing Management
Land: Danmark
Antal dage: 4.0
Afslutningsdato: 16/1/2014

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Mine primære forskningsområder er matematiklæreres kompetenceudvikling og brug af digitale teknologier i matematikundervisningen. 

Igennem flere år jeg har arbejdet med et japansk inspireret tiltag til at udvikle undervisning såvel som lærerkompetencer, kaldet Lektionsstudier. I lektionsstudier samarbejder lærere om at udvikle deres undervisning ved at studere egen og kollegaers praksis. Mere præcist planlægger de sammen en lektion ift en fælles udfordring, som en lærer gennemfører mens de andre observerer og efterfølgende reflekterer de fagdidaktisk over den ud fra observationer af elevernes handlinger. Jeg har deltaget i mange projekter med fokus på at introducere og etablere lektionsstudier, som en integreret del af læreres samarbejdspraksis. I den forbindelse har jeg forsket i læreres planlægningspraksis, læreres professionelle udvikling, min og mine kollegaers facilitatorrolle, den fælles fagdidaktiske refleksionssamtale, og kontektuelle udfordringer og potentialer for at kunne udvikle en lektionsstudiekultur på en skole. 

Mht. digitale teknologier deltager jeg i to store, eksternt finansierede udviklings- og forskningsprojek-ter: demonstrationsskoleforsøget It i den innovative skole og Game Based Learning. Det første forsøg er afsluttet, mens det andet startede i december 2017. Kendetegnede for begge projekter er, at den bærende ambition er at introducere digitale teknologier i skolens undervisning på måder, der støtter elevernes udvikling af det 21. århundredes kompetencer såvel som deres faglige kompetencer. Forskningsmæssigt er jeg optaget af læreres kompetenceudvikling ift. brug af digitale teknolgoier gennem deltagelse i sådanne projekter. Derudover har jeg forsket i konsulenters rolle, elevers læring og skoleudvikling med digitale teknologier mere generelt.    

Jeg vejleder pt. 6 ph.d. studerende i matematikkens didaktik.  

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d. i matematikkens didaktik

Dimissionsdato: 1 jan. 2013

Cand Scient , Aalborg Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 1997

Lektor kvalificering , Professionshøjskolen UCC

Ansættelser

Lektor i læreruddannelsens matematikfag, Professionshøjskolen Metropol

1 mar. 201015 jun. 2012

Adjunkt og senere lektor i læreruddannelsens matematikfag, Professionshøjskolen UCC

1 aug. 20031 mar. 2010

Publikationer

Adaptations of lesson study in a Danish context: Displacements of teachers' work and power relations

Skott, C. K. & Møller, H., 2020, I : Teaching and Teacher Education. 87, 10 s., 102945.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
2 Downloads (Pure)

As A New Teacher You Can Become Really Skilled, If Just Supported A Little Bit In The Right Direction: induction

Skott, C. K., Redder Honoré, I. & Falkenberg, L. L., 2019, s. 1-4. 4 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Developing Design Principles for Game-related Design Thinking Activities

Hanghøj, T., Skott, C. K., Nielsen, B. L. & Ejsing-Duun, S., 2019, ECGBL19 - Proceedings of the 13th European Conference on Game Based Learning. Academic Conferences and Publishing International, s. 1-9 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceeding

Fil

Potentialer og problemer ved undersøgende matematikundervisning – en kommentar

Skott, C. K. & Skott, J., 2019, I : MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2019, 3, s. 87-91 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

Åben adgang

Projekter

Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Caprani, O., Elmose, S., Graff, D., Hjorth, M., Slot, M. F., Christensen, A. S., Dau, S., Hachmann, R., Buhl, M., Majgaard, G., Slot, M. F., Kristensen, B. T., Graff, S., Hansen, T. I., Bingelli, A., Frydendahl, J. A., Nortvig, A., Christensen, E. P., Hejsel, T., Hjorth, M., Christensen, B. R., Lorentzen, R. F., Kiær, K., Nielsen, L., Bonde Nielsen, A., Godtliebsen, A., Kristensen, B. T., Søgaard, P., Bull, A. R., Kaup, C. F., Elmose, S., Petersen, N. A. I., Mortensen, S. M., Skindhøj Sørensen, A., Dahl, U. P., Hollensen, M. L., Holler, M. K., Christensen, A. S., Møller, S. J., Albrechtsen, T. R. S., Kjærgaard, T., Jensen, T. F., Hachmann, R., Scheby, M., Knudsen, S. B., Rauff, S., Bjørn Ørskov, E., Bodin, T., Nielsen, M. V., Basse, M. H., Hansbøl, M., Hansen, B. K., Skov, K., Klausen, M. T., von Sehested, M., Binggeli, A., Skott, C. K., Nielsen, D. B., Remmer, L., Schrøder, V., Dyrendom, K., Klausen, M. T., Skott, C. K., Skov, K., Hansen, B. K., Dissing Møller, L., Andreassen, M., Würfel, E. L. & Jørgensen, P.

01/09/1831/12/21

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Spilbaseret læring i det 21. århundrede

Kabel, K., Hanghøj, T., Bremholm, J., Bundsgaard, J., Brok, L. S., Skott, C. K. & Dissing Møller, L.

01/12/1701/12/22

Projekter: ProjektForskning

GBL21: GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century

Hanghøj, T., Bundsgaard, J., Kabel, K., Nielsen, B. L., Ejsing-Duun, S., Brok, L. S., Dissing Møller, L., Bremholm, J., Skott, C. K. & Lützen, P. H.

01/10/1701/10/22

Projekter: ProjektForskning

Presse/medier

Aktiviteter

9th World Association of Lesson Studies

Charlotte Krog Skott (Oplægsholder)

24 nov. 201527 nov. 2015

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Afsluttende konference for demonstrationsskoleforsøg

Charlotte Krog Skott (Foredragsholder)

8 okt. 2015

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

An overview of four years of lesson study research with and on in-service teachers

Charlotte Krog Skott (Oplægsholder) & Hanne Møller (Oplægsholder)

21 nov. 2018

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Danmarks Læringsfestival 2015

Charlotte Krog Skott (Oplægsholder)

3 mar. 2015

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg