Billede af Christina Nørgård

Christina Nørgård

Lektor, cand. pæd. i pædagogisk psykologi

20162025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Som lektor ved Center for Skole og Læring løser jeg en bred vifte af undervisnings-, kursus- og udviklingsopgaver indenfor den pædagogisk psykologi med skolens hverdagsliv som afsæt. 

Faglige interesseområder:

  • Diversitet i pædagogiske kontekster - fra andetgørelse til tilhørsforhold
  • Samskabelses-, vejlednings- og samarbejdsprocesser blandt skolens fagpersoner, som led i inkluderende praksis
  • Udsathed blandt børn og unge
  • In- og eksklusionsprocesser

Kompetencer: 

  • Undervisning, vejledning og eksamination i læreruddannelsens obligatoriske fag Pædagogisk psykologi, specialpædagogik og inklusion
  • Undervisning, vejledning og eksamination på moduler under Den Pædagogiske Diplomuddannelse - herunder modulerne Faglig vejledning i skolen (obligatorisk modul på vejlederuddannelser) og modulerne Fællesskabende pædagogik samt Vejledning og samarbejde i inkluderende praksis (obligatoriske moduler på inklusionsvejlederuddannelsen)
  • Udvikling og gennemførsel af kommunalt rekvirerede kompetenceudviklingsforløb på skoler i Region Sjælland -  praksisforankret kompetenceudvikling står centralt for min opgaveløsning
  • Indgående kendskab til efter-og videreuddannelsesområdet, herunder erfaring med udvikling af nye professionsdidaktiske formater
  • Tilrettelæggelse, gennemførsel og evaluering af lektorkvalificeringsforløb for adjunkter i Absalon
  • Medforsker på relevante forsknings- og udviklingsprojekter

Aktuelle opgaver: 

  • Medforsker i forsknings- og udviklingsprojektet "Unges oplevelser og erfaringer med etnisk diskrimination, tilhørsforhold og fællesskaber i en dansk skolekontekst" - et projekt under Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge 
  • Udvikling og gennemførsel af kompetenceudviklingsforløb for Roskilde kommune. Forløbets målgruppe er medarbejdere fra skolens mellemformer, og indebærer kursusaktivitet, bistå studerende i at lave praksisnære prøvehandlinger og sparringssamtaler. Kursustemaer som fx. social læring, restorativ praksis, mentaliserende fællesskaber, fleksible differentierede læringsmiljøer. 
  • Udvikling og gennemførsel af kompetenceudviklingsforløb for Køge kommune. Forløbets målgruppe er alle kommunens lærere og skolepædagoger med sigtet, at oparbejde rutiner for praksisudvikling gennem aktionslæring.
  • Undervisning, vejledning og eksamination på PD modulet Faglig vejledning i skolen

Tidligere opgaver indenfor Center for Skole og Læring, Absalon: 

Kompetenceudviklingsforløb for inklusionsvejledere, Lejre Kommune - 2023-2025

Kommunens inklusionsvejledere kompetenceudvikles indenfor fællesskabende pædagogik og vejledning og samarbejde i inkluderende praksis, idet kommunen har købt to x moduler (10 ECTS) på inklusionsvejlederuddannelsen under den Pædagogiske Diplomuddannelse.

Ud over undervisningen gennemføres der på hvert modul også 3x aktionslæringsforløb. Rolle i projektet:  Underviser, vejleder og eksaminator

Projekt ’Vores Børn’ - Valdemarskolen, Ringsted kommune -2023 – 2024

Projektets formål er kapacitetsopbygning af skolens personale i forhold til forbedret praksis ift. samarbejdsprocesser, relationer til elever og håndtering af spidssituationer blandt elever. Kompetenceudviklingen er tilrettelagt med workshops, co-teaching forløb samt observations- og sparringsprocesser. Herunder også kompetenceudvikling af skoles ressourceteam samt facilitering af årgangsteammøder.

Rolle i projektet: Underviser, facilitator, vejleder

 Medforfatter på antologi:

Stoklund, C. m.fl. (red.) ”Integreret praktik i fagene” Professionsudvikling i praksis fra Akademisk Forlag - 2023

 

Projekt Læringsløftet for Næstved kommune 2016-2018

FoU projekt: "Hvem regnes parat til uddannelse her?” med fokus på uddannelsesmobilitet i region Sjælland - 2016 – 2018

Formål: Forskningsprojektets sigte var at afdække hvordan grundskolelæreres forståelse af uddannelsesparathed prægede deres praksis med at forberede eleverne på uddannelsesparathed og veje videre.

Funktion: Medforsker

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Projektstyring, 10 ECTS

Dimissionsdato: 1 sep. 2011

Pædagogisk psykologi, Kandidat, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 1 okt. 2010

Ansættelser

Herlev Kommune, Herlev Byskole

1 apr. 20131 jan. 2015

Ølstykke kommune, Toftehøjskolen

1 maj 20121 apr. 2013