Intet billede af Dorte Tovgaard

Dorte Tovgaard

Kandidat i pædagogisk psykologi

20132015

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Er ansat som lektor ved læreruddannelsen på professionshøjskolen Absalon Campus Roskilde primo 2013.

Uddannelsesmæssig baggrund:

Autorisation som intensiv sygeplejerske med mangeårig funktion som klinisk vejleder og eksaminator af studerende i hospitalsregi primært indenfor anæstesiologi.

Har sideløbende været ekstern klinisk-underviser på sygeplejerskeuddannelsen.

Har i mange år været beskæftiget med akut sygepleje til kritisk syge og traumatiserede patienter, heriblandt hospitaliserede børn og unge.  

Er kandidat i pædagogisk psykologi.

Er blandt andet optaget af:

kommunikationsstrategier, heriblandt; mentalisering, supervision, rådgivning og vejledningsmetoder. Beskæftiger sig desuden med psykologisk rådgivning og supervision indenfor selvmodsforebyggende samtaler i organisationen Livslinien. Har i øjeblikket orlov. 

Identitetsdannelse / subjektiveringsprocesser med særligt fokus på narrativers betydning. Skriver i øjeblikket på et antologi-bidrag om narrativets betydning for voksne børns identitetsfortælling når en forælder rammes af svær demens, heriblandt om diskursive magtfulde identitetsfortællinger, og de tavse forstummede identitetsfortællinger .  

Diskurs-, Køn-, etnicitet-, og artefacters betydning for det gode skoleliv.

Børn, sorg og mistrivsel blandt andet i forbindelse med børn der mister og børns udvikling i forbindelse med ensomhed og belastningsfaktorer i hjemmet.

Psykologiske perspektiver på opvækst, læring og udvikling. Her i blandt systemteori, kritisk psykologi, socialkonstruktionisme.

 

Kompetencer

Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål

Arbejdsområder

Underviser og vejleder indenfor lærerens grundfaglighed i modulerne;

Elevens faglige, sociale og individuelle læring og udvikling.

lærerprofessionalitet / Jeg skal være lærer.

Specialpædagogik.

Underviser desuden i specialiseringsmodulet AKT - adfærd-kontakt-trivsel.

Har i samarbejde med faget idræt udviklet specialiseringsmodulet Mindfulness i skolen i teori og praksis.

Vejleder og eksaminerer studerende i forbindelse med praktikeksamen.

Deltager sideløbende i følgende forskningsprojekter:

Det EU-finansierede forskningsprojekt LUG D - læring uden grænser. 

AP Møller forskningsprojektet omkring Lektion-studier.

UCSJ´s forskningsprojekt omkring fastholdelse af lærerstuderende.

 

 

 


Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 15 mar. 2010

Kandidat i pædagogisk psykologi, University College Sjælland

Autorisation som intensiv sygeplejerske

Ansættelser

Region Hovedstaden

1 aug. 19861 aug. 2011

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • identitet
  • udviklingspsykologi
  • relationer