Personlig profil

Kompetencer

Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Fransk
Niveau: Forhandlingsniveau

Forsknings- og udviklingsområder

Jeg interesserer mig for danskfaget og danskfagets didaktik i grundskolen og for teoretisk og praktisk implementering af udeskole i faget. I den forbindelse har jeg blandt andet udviklet og afprøvet den litteraturpædagogiske metode stedbaseret læsning, som på et fænomenologisk og udeskolepædagogisk grundlag stiller rammer op for hvordan litteratur og steder kan interagere i undervisningen med henblik på at skabe såvel stedsopmærksomhed som tekstopmærksomhed i en undersøgende og verdensvendt litteraturundervisning. I min forskning tænker jeg endvidere skønlitteratur ind i en fællesfaglig bæredygtighedsundervisning på et posthumanistisk teorigrundlag. Her undersøger og afprøver jeg i samarbejde med grundskolelærere, hvordan naturfaglige spørgsmål kan spilles ind i litteraturlæsningen på måder så elever udvikler viden, håb og handlekraft i det antropocæne.

Arbejdsområder

Danskfaget i grundskolen og i læreruddannelsen

Udeskole og litteraturpædagogik

Undervisning i bæredygtig udvikling i grundskolen

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.D., Noget andet i stedet. Stedbaseret læsning som litteraturpædagogisk metode, Danmarks Pædagogiske Universitet

19 jan. 201928 feb. 2024

Dimissionsdato: 28 feb. 2024

Lektorkvalificering i dansk, Uddannelser

Dimissionsdato: 2 jun. 2003

Pædagogikum i dansk, Holstebro Gymnasium

Dimissionsdato: 3 feb. 2003

Litteraturvidenskab, Dansk, mag. art. i litteraturvidenskab, Syddansk Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2000

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Dorte Vang Eggersen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler