Billede af Dorthe Ansine Christensen

Dorthe Ansine Christensen

Cand. pæd. i pædagogisk antropologi, Lærer

20132024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Jeg er uddannet lærer og cand. pæd. i pædagogisk antropologi og underviser bl.a. lærerstuderende i pædagogik og almen didaktik. Som praktikkoordinator har jeg arbejdet målrettet med udvikling af uddannelsen i overgangen til ny læreruddannelsesbekendtgørelse (LU23).

Jeg er særligt optaget af at skabe meningsfulde forbindelser mellem læreruddannelse og skolevirkelighed og arbejder bl.a. med udvikling af praktik i læreruddannelsen og skolen som uddannelsessted for lærerstuderende. 
Jeg arbejder desuden med udvikling af varierede undervisningsformer for elever i skolen og har bl.a. gennemført innovationsforløb og udviklingsprojekter med lærerstuderende med særligt fokus på æstetiske læreprocesser i eksterne læringsrum, herunder i naturen og i samarbejde med forskellige kulturinstitutioner. 

Jeg anvender en antropologisk tilgang til at forstå og medudvikle skole-, undervisnings- og læreruddannelsespraksis. Jeg er optaget af, hvordan kulturelle logikker, vaner og selvfølgeligheder har betydning for, hvilke udviklingsmuligheder vi ser, tillægger værdi og handler på. Denne indsigt og nysgerrighed ser jeg som et vigtigt bidrag til at få øje på de globale, nationale og lokale betydningssystemer, der sætter aftryk i hverdagspraksis på både skole og læreruddannelse, og som kan forstyrres og udfordres i samarbejde med lærere, elever, lærerstuderende og læreruddannelseskolleger. 

Kompetencer

Andre læringsforløb:

Lektorlaboratorium Fejlmodige læringsfællesskaber (efterår 2023)

Lektorlaboratorium: Førsteårsdidaktik (2024)


Sprogkundskaber:
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet

Forsknings- og udviklingsområder

Praktik i læreruddannelsen

Æstetiske læreprocesser i eksterne læringsrum

Innovation og entreprenørskab

Prøverformer i læreruddannelsen

Arbejdsområder

Primære arbejdsområder:

Undervisning af lærerstuderende. 

Undervisning af professionelle lærere på kurser og efteruddannelsesforløb vedr. praktik i læreruddannelsen.

Udvikling af praktik, herunder uddannelseskultur på uddannelsesskoler

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Cand. pæd. i pædagogisk antropologi, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2009

Dansk, engelsk, biologi, hjemkundskab, Lærer, Århus Dag- og Aftenseminarium

Dimissionsdato: 1 jun. 2002

Ansættelser

Lærer, Skæring Skole

aug. 2002aug. 2012

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv