Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Henriks forskning fokuserer på organisatoriske forandringer og forandringsledelse med et særligt blik for, hvordan mennesker oplever og handler i processer, der har organisationsforandring som mål. Han er optaget af, hvorfor medarbejdere og ledere gør, som de gør, når organisationer forsøger at implementere nye strategier, strukturer eller kulturer. Centralt i hans arbejde står en ambition om at sætte menneskelige erfaringer og organisatoriske praksisser i centrum for ledelse.

Henrik arbejder kvalitativt og kombinerer sociologiske og organisationsteoretiske perspektiver for at forstå kompleksiteten i forandringer. Han er særligt inspireret af Bourdieus sociologi, herunder begreberne habitus, felt og kapital, som han bruger til at belyse, hvordan indlejrede sociale strukturer præger adfærd – ofte mere end ledelsesmæssige intentioner eller koncepter.

Han interesserer sig for, hvordan fortiden – i form af tidligere erfaringer, vaner og kulturer – påvirker nutidens handlemuligheder i organisationer, og hans forskning viser, hvordan ledere må navigere i dybtliggende kulturelle og historiske mønstre, især når de forsøger at implementere nye tiltag og skabe forandringer i deres organisationer.

Henrik bidrager med viden om forandringsledelse, organisationskultur og ledelsespraksis, og hans forskning har relevans for både forskere og praktikere, der arbejder med at forstå og lede forandringer i komplekse organisationer.

 

Kompetencer

Forskning

  • Ekspertise i forandringsledelse og organisatorisk kultur – med afsæt i en ph.d. og flere forskningsprojekter i samarbejde med både virksomheder og universiteter.

  • Projektledelse af forsknings- og udviklingsprojekter – med fokus på implementering og praksisnær ledelse.

  • Tværinstitutionelt samarbejde – udvikling og ledelse af projekter i partnerskaber med velfærdsinstitutioner og andre forskningsmiljøer.

Formidling

  • Stærk formidler til både fagfæller og praktikere – gennem artikler, foredrag, bogkapitler, podcast og konferencer.

  • Oversættelse af teori til praksis – særligt i rådgivning og workshops, hvor forskning kobles til konkrete værktøjer og handling.

  • Populærvidenskabelig formidling – aktiv med foredrag, kronikker og medieoptrædener rettet mod bredere målgrupper.

Undervisning

  • Erfaring med undervisning på flere niveauer – undervisning på bachelor-, kandidat-, master- og diplomuddannelser i bl.a. forandringsledelse, organisationskultur og ledelse, ledelse af digital transformation m.fl.

  • Undervisningsudvikling – bidrager aktivt til udvikling af uddannelsesforløb, bl.a. på Diplom i Ledelse.

  • Facilitering og foredrag – stærk didaktisk formåen gennem facilitering af workshops og lederudvikling i både uddannelses- og konsulentregi.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Humaniora, Ph.d., Et Bourdieusk perspektiv på konfliktende tidsfortællinger og strategisk organisering af tid, Syddansk Universitet

20162020

Dimissionsdato: 19 jun. 2020

Humaniora, Cand. mag. i Læring og Forandringsprocesser, Forandringsledelse i Organisationer: Muligheder og Begrænsninger i Spændingsfeltet mellem Planlagt og Emergent Forandring, Aalborg Universitet

20102012

Dimissionsdato: 28 sep. 2012

Det pædagogiske område, Professionsbachelor som lærer i folkeskolen, Interaktive Medier i Danskfaget, KDAS

20052009

Dimissionsdato: 26 jun. 2009

Ansættelser

Lektor, Syddansk Universitet

20222024

Postdoc, Copenhagen Business School

20212022

Postdoc, Malmö University

20202021

Ph.d.-stipendiat, Syddansk Universitet

20162020

Forandringskonsulent, Danske Bank

20132016

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Henrik Koll er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller