Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Har grundlæggende viden indenfor for det historiedidaktiske felt med fokus på historiebrug- og historiefortællingers funktion i undervisningen. Har udarbejdet ph.d.-afhandlingen: Kontroversielle aspekter i undervisningen 7.-9. klassetrin. Et etnografisk inspireret klasserumsstudie.

Desuden er jeg optaget af de fortællinger som produceres i klasserummet mellem lærer og elever og i samspillet med læremidler samt de historiske fortællinger, der repræsenteres herigennem. Jeg er ikke blot optaget af formål om at elever skal lærer om eller af historien, men hvad indholdet gør ved eleverne, hvordan elever tilskriver mening til indholdet, hvordan indholdet fluerer på elevernes relation til historie og dermed også elevernes historiebevidsthed. 

Andre fokusområder indenfor historiedidaktik har været emner og undervisning relateret til konspirationsteorier, fake news og propaganda. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

cand mag, Syddansk Universitet

Sidefag, Syddansk Universitet

Enkeltfag, Syddansk Universitet

Ansættelser

Projektmedarbejder og katalogiseringsmedarbejder, Center for Undervisningsmidler, Aabenraa

1 okt. 200518 feb. 2013

Emneord

  • læremidler
  • pædagogik
  • undervisning
  • it
  • børnekultur
  • forskning
  • leg
  • pædagogisk arbejde
  • professionsdidaktik
  • digitalisering
  • digital kommunikation
  • humanistiske fag
  • web 2.0
  • mobil læring
  • didaktik
  • projektledelse
  • pædagogisk praksis
  • informationskompetence
  • produktudvikling

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Hildegunn Juulsgaard Johannesen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller