Billede af Inger-Lise Mourier

Inger-Lise Mourier

Cand.pæd. i didaktik mshp dansk

20132023

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Jeg er uddannet cand.pæd. i dansk og danskfagets didaktik, hvilket giver mig indsigt i centrale metoder til pædagogisk forskning og udvikling inden for områderne literacy, litteratur-, medie- og mundtlighedspædagogik, børne- og ungdomslitteratur, dansk som andetsprog samt danskfagets digitale dimension.  

Pt. Er jeg i gang med en Master i børns og unges litteratur og medier på Aarhus Universitet med forventet afslutning 2026.

Inden min ansættelse på KP var jeg danskvejleder på en folkeskole i Rudersdal Kommune, hvor mit ansvarsområde var udvikling af det faglige miljø. I den forbindelse har jeg erfaring med bl.a. aktionslæringsforløb, videocoaching med Marte Meo-metoden, vejledning, afholdelse af kurser og workshops. Sideløbende med min vejlederfunktion underviste jeg også i dansk og engelsk i udskolingen samt har været afdelingskoordinator. Som afdelingskoordinator har jeg haft ansvaret for udviklingen af det pædagogiske miljø i udskolingen på tværs af alle faggrupper og i samarbejde med både kolleger og ledelse. 

Undervisning

Jeg underviser på både den netbaserede og ordinære læreruddannelse. Herudover underviser jeg også på modulet ”Dansk sprog og literacydidaktik” på den pædagogiske diplomuddannelse for danskvejledere i efter- videreuddannelsesregi. Undervisningsfag jeg underviser i/har undervist i: 

  • Dansk for 4.-10. klassetrin 
  • Dansk for 1.-6. klassetrin
  • Undervisning af tosprogede elever (Campus Carlsberg, Hillerød, Nyelandsvej) 
  • Læsning og skrivning i alle fag (Bornholm) 
  • Film i skolen 
  • Praktik 
  • Akademisk skrivning 
  • Skrivning og retorik 

Forsknings- og udviklingsområder

  • E2023- Faglig literacy på læreruddannelsen.
  • 2020-2023 Film i skolen - udviklingen af et specialiseringsmodul. Et tværinstitutionelt samarbejde mellem Læreruddannelsen, Det Danske Filminstitut og Station Next 2020. Link til Artikel om projektet på National Videncenter for Læsning
  • 2018-2020 Blended learning på læreruddannelsen. Tværfaglig udviklingsprojekt. 

Arbejdsområder

Sammen med en kollega driver jeg skrivecentret for læreruddannelsen. Som en del af min funktion som skrivekonsulent har jeg udviklet forberedende oplæg og workshops for studerende, der skulle op til modulprøven i dansk og modulprøven i matematik. I nyere tid har jeg udviklet workshops for hold og kolleger, der skal have studerende op til førsteårsprøven. På KP intra kan man læse om skrivecentrets aktuelle tilbud. Link https://kpdk.sharepoint.com/sites/kpintra-skrivecenter   

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Cand.pæd. i didaktik mshp dansk, Cand.pæd. i danskfagets didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 30 jun. 2017

Master i børns og unges litteratur og medier, Aarhus Universitet

2024 → …