Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Min forskningsprofil er centreret omkring praksisbaseret læring, ledelse og kvalitetsudvikling i organisationer. Jeg undersøger, hvordan strategiske processer, organisatorisk læring og kvalitetsudvikling opstår gennem hverdagspraksisser og interaktioner mellem mennesker, teknologier og strukturer. Min forskning fokuserer på, hvordan ledelsesmæssig ekspertise udvikles ved aktiv deltagelse i sociale og faglige praksisser, hvor læring og tilpasning bliver til kollektive handlinger og processer.

Teoretisk er jeg både optaget af fænomenologiske (fx Jazabkowski, Whittington) og posthumanistiske tilgange (fx Gherardi) til organisering. Jeg arbejder med ledelse som et sociomaterielt fænomen, hvor både menneskelige og ikke-menneskelige aktører interagerer for at skabe meningsfulde handlinger i organisationer.

Et væsentligt aspekt af min forskning er Strategy-as-Practice (SAP), som fokuserer på, hvordan strategi bliver til og udøves i praksis. SAP-feltet, fremhævet af Vaara og Whittington (2012), ser på, hvordan strategiarbejde skabes gennem daglige interaktioner mellem mennesker, teknologier og institutionelle faktorer. Dette felt understøtter min interesse i strategisk ledelse, hvor strategier ikke blot formuleres på et abstrakt niveau, men praktiseres og forankres i konkrete organisatoriske sammenhænge.

Kompetencer

Analytiske og forskningsfunderede kompetencer, der forandrer organisationer med særligt fokus på

  • samspillet ml. praksisser, praksis og praktikere
  • samspillet ml. reformtekster og hverdagslivet i organisationer
  • samspillet ml. kvalitet og hverdagslivet i organisationer

Organisering af kompetenceudviklingsforløb med særligt fokus på

  • kerneopgaven og den strategiske kontekst
  • spillet ml. organisationers fortid og fremtid

Formidling af forskningsresultater med fokus på

  • strategiske perspektiver på hverdagslivet i organisationer

Undervisning

Undervisningstemaer og erfaring

Sociologiske grundspørgsmål

Organisatorisk læring

Magt og etik

ekspertise, dømmekraft, fronesis

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Describing university writing and its boundaries - a sociological understanding of academic writing as a medium of communication based on the analysis of the master thesis in 3 dansih universities within the period 1977 to 2015

Dimissionsdato: 1 okt. 2019

Diplom I Ledelse, Essens og kontingens i en brydningstid

Dimissionsdato: 3 okt. 2011

Cand. mag, Folkeskolens Kronotop - en system- og diskursteoretisk problematisering af læringsrummet i folkeskolen beksrevet som undervisningspligtens (semantiske) selvreference med et suppleret teorifokus på Bakthins litteraturteoretiske begreb "kronotop", Syddansk Universitet

Dimissionsdato: 1 maj 2005

Ansættelser

Sekretariatschef

1 jun. 20191 dec. 2021

ph.d.-stipendiat, Syddansk Universitet

1 aug. 20161 aug. 2019

Læringskonsulent, Dansk Skoleskak

1 maj 20161 apr. 2018

Videnskabelig assistent, Syddansk Universitet

1 aug. 20131 aug. 2016

Souschef, dagbehandling

1 aug. 20051 aug. 2013

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller