Intet billede af Jette Reuss Schmidt

Jette Reuss Schmidt

Lektor, Ph.d.

20112024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Jette Reuss Schmidts forsknings- og udviklingsarbejde ligger hovedsageligt inden for den kritiske naturfagsdidaktik med undersøgelser af, hvem der definerer naturfagsundervisningen i Danmark. Med afsæt i internationalt forskningsarbejde undersøges bl.a. den økonomiske elites indflydelse på STEM – uddannelserne. 

 

I sit ph.d projekt har JRS desuden arbejdet med forskningsvidens betydning for læreruddannelsens naturfagsundervisning, og i den forbindelse har hun undersøgt evidensbegrebets indflydelse på undervisningen.

Endvidere arbejder JRS med naturfagenes almendannende perspektiver. I den forbindelse undersøges det fleksible spænd mellem arbejdsmarkedsparathed og almendannelse og mellem tværfaglighed og de enkelte naturfags særlige erkendeformer og undersøgende tilgange.

 

Med afsæt I Rømer, Tanggard og Brinkmanns Uren pædagogik har JRS i sit forsknings- og udviklingsarbejde fokus på naturfagenes formål, og en naturfagsdidaktik, hvor man ikke adskiller kultur, tradition og mennesket som unik medskaber af sin samtid. Uren naturfagsdidaktik er således tæt knyttet til dannelsesbegrebet og har stærke forbindelser til den kontinentale filosofiske tradition, hvor hvad, hvorfor og hvordan hænger uløseligt sammen.  

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Geografi, cand.pæd og Ph.d, På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning

Dimissionsdato: 4 mar. 2016

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Jette Reuss Schmidt er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller