Billede af Johanne Grøndahl Glavind

Johanne Grøndahl Glavind

Forskningsleder (MSO) for Program for uddannelseskvalitet ved Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis, Ph.d.

20112021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

I forskningsprogrammet for uddannelseskvalitet arbejder vi kontekstsensitivt med at forstå, hvad der kendetegner god uddannelseskvalitet, med at kortlægge hvordan uddannelseskvalitet italesættes og praktiseres, og med at blive klogere på hvad der rent faktisk har kvalitetsfremmende effekt.

Aktuelle og igangværende projekter tæller bl.a. et studie af studerende faglige og sociale trivsel, betydningen af studentercentreret læring for deltagelse, læring og professionel udvikling, betydningen af simulationsbaserede undervisningsmetoder for de studerendes læring samt den gode overgang fra studie til arbejdsliv.

 

Præsentation

Johanne Grøndahl Glavind forsker i uddannelseskvalitet på videregående uddannelser. Hun har et dybdegående kendskab til det danske uddannelsessystem og er særligt optaget af, hvordan der kan skabes gode studiemiljøer med høj trivsel for alle studerende.

 

Undervisning

Johanne underviser i kvalitative metoder og analyseprogrammet NVivo på VIA's adjunktakademi. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Statskundskab, Ph.d., Aarhus Universitet

20072011

Statskundskab, Kandidat, Aarhus Universitet

20042009

Statskundskab, Bachelor, Aarhus Universitet

20012004

Ansættelser

Forskningsleder, Forskningsprogram for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis, VIA University College

1 dec. 2019 → …

Epinion, manager for Uddannelse og Forskning

2016nov. 2019

Adjunkt, Institut for Statskundskab, AU

20122015

Ph.d.-studerende, Institut for Statskundskab, AU

20072011

Emneord

  • uddannelse
  • uddannelseskvalitet
  • bæredygtig uddannelsesudvikling
  • dannelse
  • forskning
  • uddannelseskvalitet
  • simulation
  • professionsuddannelser
  • transfer
  • kompetenceudvikling
  • kvalitativ metode
  • kvalitativ analyse
  • professionsuddannelser
  • fastholdelse
  • metode
  • forskningsdesign
  • interviewundersøgelser
  • frafald
  • teori-praksis
  • professionsidentitet