Billede af Johanne Grøndahl Glavind

Johanne Grøndahl Glavind

Forksningsleder for Program for uddannelseskvalitet ved Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis

20142021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

I forskningsprogrammet for uddannelseskvalitet arbejder vi kontekstsensitivt med at forstå, hvad der
kendetegner god uddannelseskvalitet, med at kortlægge hvordan uddannelseskvalitet italesættes og
praktiseres, og med at blive klogere på hvad der rent faktisk har kvalitetsfremmende effekt.


Inden for uddannelsesforskningen er professionsrettet uddannelseskvalitet et underbelyst område,
hvilket Program for uddannelseskvalitet ønsker at råde bod på. Forskningsprogrammet har således
særligt fokus på at udvikle viden om professionsrettet videregående uddannelse og på, hvordan vi kan
understøtte kvaliteten af vores professionsuddannelser til gavn for samfundsudviklingen.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Statskundskab, Ph.d., Aarhus Universitet

20072011

Statskundskab, Kandidat, Aarhus Universitet

20042009

Statskundskab, Bachelor, Aarhus Universitet

20012004

Ansættelser

Forskningsleder, Forskningsprogram for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis, VIA University College

1 dec. 2019 → …

Epinion, manager, Education and Science

2016nov. 2019

Assistent professor, Department of Political Science, AU

20122015

PhD scholar, Department of Political Science, AU

20072011

Emneord

  • uddannelse
  • uddannelseskvalitet
  • bæredygtig uddannelsesudvikling
  • dannelse
  • forskning
  • uddannelseskvalitet
  • simulation
  • professionsuddannelser
  • transfer
  • kompetenceudvikling
  • kvalitativ metode
  • kvalitativ analyse
  • professionsuddannelser
  • fastholdelse
  • metode
  • forskningsdesign
  • interviewundersøgelser
  • frafald
  • teori-praksis
  • professionsidentitet

Publikationer

Perspektiver på uddannelseskvalitet: En delphi undersøgelse blandt studerende, medarbejdere, ledelse og eksterne interessenter på danske videregående uddannelsesinstitutioner

Bendtsen, A-K., Fuglsang, S., Haase, S. S., Bloch, C. W. & Glavind, J. G., 2020, 50 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Forældres skolevalg. En analyse af rationaler og strategier for forældres valg af skole i Danmark

Glavind, J. G., Gran Andersen, I., Sortkjær, B. & Overgaard Sørensen, J., 6 nov. 2019, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 123 s. (Empirisk skole-og dagtilbudsforskning, Bind 5).

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Åben adgang

Gode spørgsmål, rigtige svar: grundbog i samfundsfaglig metode

Glavind, J. G. (red.) & Helboe Pedersen, H. (red.), 2019, 2 udg. [Kbh.]: Gyldendal. 134 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerAntologiUndervisning

Signals of Support From Great Power Patrons and the Use of Repression During Nonviolent Protests

Tolstrup, J., Seeberg, M. A. & Glavind, J. G., 1 mar. 2019, I : Comparative Political Studies. 52, 4, s. 514-543

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Projekter

  • 1 Ikke startet
  • 3 Igangværende

Aktiviteter

  • 2 Medlem af nationalt netværk

Kvalnetværk - netværk for kvalitativ metode (Ekstern organisation)

Johanne Grøndahl Glavind (Tovholder)

2016 → …

Aktivitet: Medlemsskab - typerMedlem af nationalt netværk

Netværk om formidling af forskning og viden på børne- og undervisningsområdet (Ekstern organisation)

Johanne Grøndahl Glavind (Medlem)

dec. 2019 → …

Aktivitet: Medlemsskab - typerMedlem af nationalt netværk