Billede af Karina Kiær

Karina Kiær

Ph.d.-stipendiat, cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

20142021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Min uddannelsesbaggrund er folkeskolelærer med en videreuddannelse som cand.pæd. i didaktik mshp. dansk.

Mine primære Forskning- og udviklingsaktiviteter:

  • Ph.d.-projekt "Literacy Coaching and Data Use as Organizational Routines in Danish Public Schoool". Jeg undersøger den pædagogiske brug af test og andre datatyper i skolers organisatoriske rutiner. Det gør jeg ved at skygge læsevejledere.
  • Forskningsprojekt om læsevejlederes meningsskabelse i databrug/test i skolen, hvor jeg undersøger hvordan læsevejledere skaber mening i forskellige former for assessment data alene, sammen med lærere i vejledningssituationer og med skoleledelse
  • Udviklingsprojekt om "Teknologiforståelse i folkeskolen", som er et forsøgsprojekt på 46 skoler i Danmark, hvor jeg udvikler didaktiske prototyper til teknologiforståelse i dansk og understøtter læreres implementeringsprocesser af disse prototyper
  • Forskningsprojekt om "Anvendelse af digitale læringsplatforme og digitale læremidler" et nationalt projekt der blev afviklet i 2016-2017, hvor jeg både har arbejdet som konsulent og forsker, hvor jeg specifikt har undersøgt læreres undervisningsplanlægning og kollaboration med læringsplatforme
  • Forskningsprojekt om "Inkluderende digital projektdidaktik" fra 2016-2017, hvor jeg har understøttet skolers implementering af forskellige didaktiske designs med fokus på inklusion, teknologi og projektorienteret undervisning 
  • Forskningsprojekt om "Den åbne skole - MOOC", hvor jeg har bidraget med online undervisningsmaterialer i MOOC'en samt vejledning af deltagerne 

Forskerkurser:

  • "Assessment and Evaluation in Education", NTNU, Trondheim 
  • Qualiative Analysis, Copenhagen Business School
  • Forskningsintegritet og Etik, Aarhus Universitet
  • University Teaching, Aarhus Universitet
  • Supervision, Aarhus Universitet
  • Empiriværkstedet, Aarhus Universitet
  • Academic Writing, Aarhus Universitet v. Sarah Jennings
  • søgning i EBSCO og udarbejdelse af systematiske reviews.
  • Kvalitativ metode v. professor Nanna Mik-Meyer, CBS
  • Kvantitativ metode v. Mette Nielsen, SDU.

Mine primære aktiviter på Efter- og videreuddannelse:

  • Undervisning på diplomuddannelse i læsevejledning
  • Udvikling af skolernes pædagogiske læringscentre
  • Oplæg om læremiddelvurdering, databrug i skolen, feedback m.fl.

Mine primære aktiviter på grunduddannelse:

  • Undervisning på Literacy, dansk ældste
  • Undervisning på Skriftsprogstilegnelse, dansk yngste
  • Undervisning på specialiseringsmodul it-didaktik i folkeskolen

Andet:

  • Udvikling af læremidler til folkeskolens danskundervisning med fokus på situationsorienteret didaktik og fremstilling/skrivning

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

cand.pæd.i didaktik mshp. dansk, Aarhus Universitet

1 aug. 20081 okt. 2012

Dimissionsdato: 1 okt. 2012

Bachelor, UC SYD

1 aug. 20001 jul. 2004

Dimissionsdato: 30 jun. 2004

Ansættelser

Pædagogisk konsulent og underviser på Lærerudannelsen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

1 aug. 201231 jul. 2017

Lærer, skolebibliotekar og international koordinator, Bakkeskolen i Kolding

1 aug. 200431 jul. 2012

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dansk, didaktik, læsevejledning, it, literacy, data
  • Læremiddeludvikling, læremiddelvurdering
  • Skoler, fag og institutioner
  • dansk, vejledning, kurser
  • organisationsteori
  • organisatoriske rutiner
  • organisatorisk læring og videndeling
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Medier, kommunikation og sprog

Netværk

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller