Billede af Karina Kiær

Karina Kiær

cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

20142020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Min uddannelsesbaggrund er folkeskolelærer med en videreuddannelse som cand.pæd. i didaktik mshp. dansk. Jeg sidder i den faggruppe, der rådgiver undervisningsministeren i forhold til dansk i folkeskolen og er beskikket censor.

Mine primære Forskning- og udviklingsaktiviteter:

  • Forskningsprojekt om læsevejlederes meningsskabelse i databrug/test i skolen, hvor jeg undersøger hvordan læsevejledere skaber mening i forskellige former for assessment data alene, sammen med lærere i vejledningssituationer og med skoleledelse
  • Udviklingsprojekt om "Teknologiforståelse i folkeskolen", som er et forsøgsprojekt på 46 skoler i Danmark, hvor jeg udvikler didaktiske prototyper til teknologiforståelse i dansk og understøtter læreres implementeringsprocesser af disse prototyper
  • Forskningsprojekt om "Anvendelse af digitale læringsplatforme og digitale læremidler" et nationalt projekt der blev afviklet i 2016-2017, hvor jeg både har arbejdet som konsulent og forsker, hvor jeg specifikt har undersøgt læreres undervisningsplanlægning og kollaboration med læringsplatforme
  • Forskningsprojekt om "Inkluderende digital projektdidaktik" fra 2016-2017, hvor jeg har understøttet skolers implementering af forskellige didaktiske designs med fokus på inklusion, teknologi og projektorienteret undervisning 
  • Forskningsprojekt om "Den åbne skole - MOOC", hvor jeg har bidraget med online undervisningsmaterialer i MOOC'en samt vejledning af deltagerne 
  • Udarbejdelse af litteraturreview inden for områderne "læreres databrug i skolen" samt "organisatoriske rutiner"

Desuden har jeg formidlet forskning og holdt oplæg på internationale forskningskonferencer fx NERA og IARTEM.

Jeg deltager i Læremiddel.dk's forskerforum.

Forskerkurser:

  • søgning i EBSCO og udarbejdelse af systematiske reviews.
  • Kvalitativ metode v. professor Nanna Mik-Meyer, CBS
  • Kvantitativ metode v. Mette Nielsen, SDU.

Mine primære aktiviter på Efter- og videreuddannelse:

  • Efteruddannelsesforløb af danskvejledere om feedback og udvikling af elevernes fremstillingskompetencer
  • Vejledning af afgangsprojekter på diplomuddannelse
  • Undervisning på PD-uddannelse
  • Udvikling af skolernes pædagogiske læringscentre
  • Oplæg om læremiddelvurdering, databrug i skolen, feedback m.fl.

Mine primære aktiviter på grunduddannelse:

  • Undervisning på Literacy, dansk ældste
  • Undervisning på Skriftsprogstilegnelse, dansk yngste
  • Undervisning på specialiseringsmodul it-didaktik i folkeskolen

Andet:

  • Udvikling af læremidler til folkeskolens danskundervisning med fokus på situationsorienteret didaktik og fremstilling/skrivning

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

cand.pæd.i didaktik mshp. dansk, Aarhus Universitet

1 aug. 20081 okt. 2012

Dimissionsdato: 1 okt. 2012

Bachelor, UC SYD

1 aug. 20001 jul. 2004

Dimissionsdato: 30 jun. 2004

Ansættelser

Pædagogisk konsulent og underviser på Lærerudannelsen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

1 aug. 201231 jul. 2017

Lærer, skolebibliotekar og international koordinator, Bakkeskolen i Kolding

1 aug. 200431 jul. 2012

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dansk, didaktik, it, literacy, data
  • Læremiddeludvikling, læremiddelvurdering
  • Skoler, fag og institutioner
  • dansk, vejledning, kurser
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Medier, kommunikation og sprog

Publikationer

Dansklæreres målforståelser i didaktiske design med innovation

Kiær, K. & Ferot, C. R. L., 2020, En moderne og aktuel didaktik. Qvortrup, A. & Kiær, K. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 127-156 30 s. (Undervisning og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

En moderne og aktuel didaktik

Qvortrup, A. (red.) & Kiær, K. (red.), 2020, Frederikshavn: Dafolo. 204 s. (Undervisning og læring).

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerAntologiForskningpeer review

Forandringer i organisatoriske rutiner: Læsevejledning og testning i skolen som eksempel

Kiær, K. & Albrechtsen, T. R. S., 2020, I : Forskning & Forandring. s. 28-46

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Hvad skal vi bruge det til? Ansigtsløs kommunikation i praksis – et danskdidaktisk perspektiv

Kiær, K. & Neigaard, M., 2020, En moderne og aktuel didaktik. Qvortrup, A. & Kiær, K. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 83-102 20 s. (Undervisning og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Literacy coaches and the dilemmas in supporting teachers' use of learning materials

Kiær, K. & Albrechtsen, T. R. S., 2020, Researching Textbooks and Educational Media from Multiple Perspectives: Analysing the Texts, Studying their Use, Determining their Impact: IARTEM 2019. Gissel, S. T. (red.). Odense, s. 253-263

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Projekter

Teknologiforståelse i folkeskolen

Kiær, K.

01/01/2030/06/21

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Læsevejlederes meningsskabelse i databrug

Kiær, K.

01/01/1931/12/20

Projekter: ProjektForskning

Læsevejlederes meningsskabelse i databrug

Albrechtsen, T. R. S. & Kiær, K.

01/01/1931/12/20

Projekter: ProjektForskning

Inkluderende digital projektdidaktik i de frie skoler

Kiær, K., Mikkelsen, S. L. S., Graf, S. T., Kristensen, B. T., Hubert, M., Agergaard, K., Pedersen, P. M. & Jensen, M. S.

01/08/1530/06/17

Projekter: ProjektForskning

Inkluderende digital projektdidaktik

Graf, S. T., Kiær, K., Mikkelsen, S. L. S. & Brodersen, P.

01/08/1401/08/17

Projekter: ProjektForskning

Aktiviteter

  • 1 Rådgivning

Undervisningsministeriets Faggrupper for folkeskolens obligatoriske fag: faggruppen for dansk

Karina Kiær (Konsulent)

1 mar. 20191 mar. 2021

Aktivitet: Rådgivning - typerRådgivning

Fil