Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Jeg har de sidste ca. ti år undervist i mange fag/temaer/moduler i pædagoguddannelsen. De første fem år primært i DKK faget (kultur, kommunikation, sprogstimulering og medie) samt praktikvejleder og bachelorvejleder. Med den nye pædagoguddannelsen i 2014, ændrede form og indhold sig en del - og idet jeg fik andre opgaver (koordinator, tillidsmand og lektorvejleder), også min mængde af undervisning. De sidste ca. fem år (Pædagoguddannelsen 2014) har jeg undervist på modul 3,4, 1.praktik + 2. praktik dagtilbud, modul 7 DT og modul 12SF, hvor de faglige områder i høj grad har handlet om: sprog, kommunikation, relationsarbejde, trivsel, etnicitet, tosprogede, kultur og didaktik. Desuden en række oplæg om genre i forbindelse med metodik og opgaveskrivning generelt (præsentationsportfolie, projektopgave m.v.).
I en kort periode var jeg med i videnscenteret: Danskfagets didaktik (2012 - ca. 6 mrd), men trak mig igen af forskellige årsager.
Jeg har siden stået for et innovationsprojekt: Sprogstimulering for alle, der fandt sted i samarbejde med sprogcenteret I Viborg (Viborg kommune), en børnehave og fire bachelorstuderende ved pædagoguddannelsen i Viborg.
Desuden har jeg deltaget i mindre udviklingsprojekter i forbindelse med implementeringen af den nye pædagoguddannelse; men også tidligere fx i forbindelse med en ny eksamensform i DKK.
Jeg kan ligeledes nævne, at jeg i forbindelse med et større udviklingsprojekt af netuddannelsen i pædagoguddannelsen i Viborg, har været med til implementeringen af nye tiltag, undervisningsformer m.v., idet jeg som net- og meritkoordinator, og underviser på flere af grundfaglighedsmodulerne, har skullet omsætte udviklingen til handling.
De sidste to år har jeg være med i FOU programmet: Sprogpædagogisk praksis, hvor jeg sammen med en kollega Line Thingholm, har forsket i: Overgange (sproglige) mellem børnehave og 0.klasse. Det forskningsarbejde, der tog udgangspunkt i tre skoler og seks børnehaver i Viborg og Silkeborg kommune.
Jeg arbejder bl.a. som net- og meritkoordinator på pædagoguddannelsen i Viborg, hvor jeg dels koordinerer alle grundfaglighedsmoduler og specialiseringsmoduler for de tre specialiseringer i pædagoguddannelsen (barndomspædagogik, skole-fritid og social- specialpædagogikken) på merituddannelsen. Jeg underviser også på forskellige moduler på grundfaglighed og specialiseringsmodul 7 DT.
Mine faglige kompetencer i forhold til undervisning er primært: sprog, literacy, kommunikation, relationer, etnicitet og to-sprogede børn/unge.
Desuden er jeg tillidsrepræsentant for pædagoguddannelsen i LSU, SU og HSU.
Og som det sidste er jeg adjunktvejleder i Viborg, pædagoguddannelsen og medlem af censorkorpset, herunder også i forhold til lektorbedømmelser.
cand.mag.
1 sep. 1988 → 16 maj 1994
Dimissionsdato: 16 maj 1994
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Østerbye, T. (Projektdeltager), Damgaard, L. B. (Projektdeltager) & Thingholm, L. (Projektleder)
01/01/18 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning
Damgaard, L. B. (Oplægsholder) & Damgaard, L. B. (Oplægsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Damgaard, L. B. (Gæsteforsker) & Damgaard, L. B. (Gæsteforsker)
Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Ekstern undervisning
Damgaard, L. B. (Ekspert) & Damgaard, L. B. (Ekspert)
Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Undervisningsforløb
Damgaard, L. B. (Deltager) & Damgaard, L. B. (Deltager)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
Damgaard, L. B. (Gæsteforsker) & Damgaard, L. B. (Gæsteforsker)
Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Ekstern undervisning