Lillian Buus

PhD i Human Centred Informatics, Cand. Mag. i Humanistisk Datalogi, Master in Business Administrative (MBA Executive)

20022024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kompetencer

Projektledelse: Professionel
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Stor erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Min forskning fokuserer på hvordan vi kan understøtte undervisere i at designe og udvikle læringsdesigns, hvor teknologi og digitale medier indgår i undervisningen.

Min forskning går i dybden med den pædagogiske anvendelse af teknologier og digitale medier i uddannelsesmiljøer, med særlig fokus på den afgørende rolle i at understøtte underviserne i udvikling af læringsdesigns.

Min ph.d.-afhandling identificerede forskellige læringspotentialer og udfordringer i forbindelse med underviseres integration af web 2.0-medieret læring i deres undervisningspraksis. Afhandlingen beskriver desuden en kollaborativ designmetode til at facilitere kreative processer omkring design af læringsaktiviteter og -processer. Metoden kan hjælpe undervisere med at gentænke og redesigne deres læringsforløb.

Min forskning fremhæver desuden behovet for at oprette en organisatorisk supportenhed til at støtte og facilitere undervisere i at designe og implementere deres læringsdesigns. Som en understøttende funktion er ekspertise inden for både pædagogik og teknologi afgørende, og jeg følger filosofien om, at "vi kan ikke designe læring; vi kan kun designe til læring" [Buus, 2016; Dirckinck-Holmfeld & Jones, 2009].

I mit arbejde og min forskning fokuserer jeg på læringsdesign og strategier til at støtte underviserne i hele design- og integrationsprocessen. Jeg bidrager til det pædagogiske og teknologiske design og udvikling af online- og blended kurser i samarbejde med professionelle fra forskellige domæner. Jeg er aktivt involveret i forskningsprojekter, der udforsker tilgange til at støtte undervisere i disse processer for at få en dybere forståelse af organisering og konstruktion af læringsdesigns.

Jeg har erfaring med at arbejde med integration af teknologi og design af virtuelle læringsmiljøer i forskellige uddannelseskontekster med fokus på de pædagogiske og organisatoriske muligheder og udfordringer, der opstår.

Jeg har ledet og deltaget i flere udviklingsprojekter, der omfatter interne, nationale, internationale og EU-projekter inden for mit forskningsområde.

Yderligere aktiviteter og tilknytninger

  • Medlem af redaktionen for tidsskriftet Learning and Media (LOM) - (http://lom.dk)
  • Medlem af forskningsnetværket for Teknologiforståelse
  • Medlem af SIG 'Digital Pedagogy & Learning in Higher Education (DIP)'
  • Komitemedlem i COST Action 'Gender Balance in Informatics' (EUGAIN - https://eugain.eu/) under The European COST Action Network

Ekspertise

  • Pædagogisk og didaktisk brug af digitale teknologier og medier i undervisnings- og læringskontekster
  • Støtte undervisere i at integrere digitale teknologier faciliteret af læringsdesign
  • Design og implementering af virtuelle læringsmiljøer og læringsdesigns
  • Pædagogisk og teknologisk design og udvikling af online- og blended læring

Omfattende erfaring med

  • Integrering af digitale teknologier i undervisning og læring
  • Design og implementering af virtuelle læringsmiljøer
  • Pædagogisk og teknologisk design og udvikling af online- og blended læring
  • Samarbejde med professionelle inden for forskellige domæner til at udvikle og implementere effektive læringsoplevelser

Interesseområder

  • Human Computer Interaction (HCI)
  • Kommunikationsteori
  • Online og Blended Learning & Distance Education
  • Informations- og kommunikationsteknologi (IKT)
  • Virtuelle læringsmiljøer
  • Social Software
  • Web 2.0 og sociale medier
  • Netværkslæring
  • Pædagogik
  • Distribueret læring
  • Problembaseret læring (PBL)
  • Praksislæring
  • Læringsdesigns
  • Teknologisk empowerment og digital literacy
  • Digital transformation af uddannelse
  • Lærerprofessionel udvikling
  • Blended learning
  • Online læring

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Master in Business Administrative (MBA Executive), MBA, ESG - meget mere end klima - fra rapportering til transformation, Aalborg Universitet

1 feb. 20227 dec. 2023

Dimissionsdato: 19 jan. 2024

PhD i Humanistisk Datalogi, Læringspotentialerne og udfordringer ved integration af web 2.0 i en problembaseret lærings tilgang, Aalborg Universitet

sep. 2010nov. 2015

Dimissionsdato: 15 feb. 2016

Cand. Mag., Humanistisk Datalogi, Intranet - udvikling og implementering, Aalborg Universitet

sep. 1997maj 2001

Dimissionsdato: 12 jun. 2001

Suppleringsfag, Kommunikation, Kommunikation i organisationer, Aalborg Universitet

sep. 1996aug. 1997

Dimissionsdato: 20 aug. 1997

Bachelor, Humanistisk Information, Systemudvikling og design i praksis, Aalborg Universitet

sep. 1993sep. 1996

Dimissionsdato: 26 jun. 1996

Ansættelser

Forskningsleder for Program for Læring og IT, VIA University College

2020 → …

Leder af Enheden for Digitalt Læringsdesign, IT og digitalisering samt Konstitueret forskningsleder for Forskningscenter for Læring og IT, VIA University College

20192020

Specialkonsulent ved Forskning og Uddannelse under Efter- og Videreuddannelse, VIA University College

20162019

E-Læringskonsulent ved IT Service, Aalborg Universitet

20132016

Faglig gruppeleder og e-læringskonsulent ved E-Læringssamarbejdet, Aalborg Universitet

20102013

E-Læringskonsulent ved E-Læringssamarbejdet, Aalborg Universitet

20072010

Forskningsassistent ved E-Learning Lab - Center for User Driven Innovation, Learning and Design (eLL), Aalborg Universitet

20022007

Emneord

  • praksisfællesskab
  • Læringsfællesskab
  • e-læring
  • online undervisning
  • sociale medier
  • pædagogik
  • samarbejde
  • blended learning
  • Hyber mediated learning
  • digitalisering
  • Teknologiforståelse
  • Digital didaktisk design
  • Digital transformation
  • digital kommunikation
  • web 2.0
  • virtuel læring
  • didaktik
  • aktionslæring
  • Aktionsforskning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Lillian Buus er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler