Lillian Buus

PhD i Human Centred Informatics, Cand. Mag. i Humanistisk Datalogi

20022022

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Kompetencer

Projektledelse: Professionel
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Stor erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Jeg har en stor interesse for pædagogisk og didaktisk brug af digitale medier og IKT i undervisningen.

I min PhD har jeg identificeret potentialer og udfordringer, når undervisere integrerer web 2.0 medieret læring i deres undervisning. Fokus er bl.a. på understøttelse af underviserne i processen. Afhandlingen skitserer endvidere en kollaborativ design metodologi for design af læringsaktiviteter og læringsforløb, der kan bruges til at understøtte underviserne i deres design for læring. Jeg har stor erfaring med implementeringen og design af virtuelle læringsmiljøer og læringsdesign i forskellige pædagogiske sammenhænge (UC, universitet, arbejdsplads, m.fl.) med fokus på de didaktiske, pædagogiske og organisatoriske muligheder og udfordringer.

Jeg har gennemført og deltaget i flere udviklingsprojekter; både interne, nationale, internationale og EU-projekter inden for mit forskningsfelt. Her har jeg bl.a. gjort brug af min erfaring som certificeret projektleder.

Desuden er jeg i redaktørgruppen for tidsskriftet Læring og medier (LOM) – http://lom.dk,
Medlem af Forskernetværket om Pædagogisk IT.
COST Action Committee Member for "European Network For Gender Balance in Informatics" - https://eugain.eu/

Forskningsfelter:

  • Human Computer Interaction (HCI)
  • Communication Theory 
  • Online og Blended Learning og Distance Education
  • Informations og Kommunikations Teknologi (IKT)
  • Virtuelle læringsmiljøer 
  • Social Software 
  • Web 2.0 og Social Media 
  • Networked Learning 
  • Didaktik og Pædagogik 
  • Distributed Learning 
  • Problem Baseret Læring (PBL) 
  • Praksislæring
  • Udvikling/omlægning af uddannelsesforløb 
  • Learning Designs
  • Digital Didaktisk Design
  • Teknologiforståelse

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD i Humanistisk Datalogi, Læringspotentialerne og udfordringer ved integration af web 2.0 i en problembaseret lærings tilgang, Aalborg Universitet

sep. 2010nov. 2015

Dimissionsdato: 15 feb. 2016

Cand. Mag., Humanistisk Datalogi, Intranet - udvikling og implementering, Aalborg Universitet

sep. 1997maj 2001

Dimissionsdato: 12 jun. 2001

Suppleringsfag, Kommunikation, Kommunikation i organisationer, Aalborg Universitet

sep. 1996aug. 1997

Dimissionsdato: 20 aug. 1997

Bachelor, Humanistisk Information, Systemudvikling og design i praksis, Aalborg Universitet

sep. 1993sep. 1996

Dimissionsdato: 26 jun. 1996

Ansættelser

Forskningsleder for Program for Læring og IT, VIA University College

2020 → …

Leder af Enheden for Digitalt Læringsdesign, IT og digitalisering samt Konstitueret forskningsleder for Forskningscenter for Læring og IT, VIA University College

20192020

Specialkonsulent ved Forskning og Uddannelse under Efter- og Videreuddannelse, VIA University College

20162019

E-Læringskonsulent ved IT Service, Aalborg Universitet

20132016

Faglig gruppeleder og e-læringskonsulent ved E-Læringssamarbejdet, Aalborg Universitet

20102013

E-Læringskonsulent ved E-Læringssamarbejdet, Aalborg Universitet

20072010

Forskningsassistent ved E-Learning Lab - Center for User Driven Innovation, Learning and Design (eLL), Aalborg Universitet

20022007

Emneord

  • praksisfællesskab
  • Læringsfællesskab
  • e-læring
  • online undervisning
  • sociale medier
  • pædagogik
  • samarbejde
  • blended learning
  • Hyber mediated learning
  • digitalisering
  • Teknologiforståelse
  • Digital didaktisk design
  • Digital transformation
  • digital kommunikation
  • web 2.0
  • virtuel læring
  • didaktik
  • aktionslæring
  • Aktionsforskning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Lillian Buus er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler