• Ceresbyen

    8000 Aarhus C

    Danmark

20022020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Kompetencer

Projektledelse: Professionel
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Stor erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Jeg har en stor interesse for pædagogisk og didaktisk brug af digitale medier og IKT i undervisningen.

I min PhD har jeg identificeret potentialer og udfordringer, når undervisere integrerer web 2.0 medieret læring i deres undervisning. Fokus er bl.a. på understøttelse af underviserne i processen. Afhandlingen skitserer endvidere en kollaborativ design metodologi for design af læringsaktiviteter og læringsforløb, der kan bruges til at understøtte underviserne i deres design for læring. Jeg har stor erfaring med implementeringen og design af virtuelle læringsmiljøer og læringsdesign i forskellige pædagogiske sammenhænge (UC, universitet, arbejdsplads, m.fl.) med fokus på de didaktiske, pædagogiske og organisatoriske muligheder og udfordringer.

Jeg har gennemført og deltaget i flere udviklingsprojekter; både interne, nationale, internationale og EU-projekter inden for mit forskningsfelt. Her har jeg bl.a. gjort brug af min erfaring som certificeret projektleder.

Desuden er jeg i redaktørgruppen for tidsskriftet Læring og medier (LOM) – http://lom.dk, samt medlem af Forskernetværket om Pædagogisk IT. 

 

Forskningsfelter:

  • Human Computer Interaction (HCI)
  • Communication Theory 
  • Online og Blended Learning og Distance Education
  • Informations og Kommunikations Teknologi (IKT)
  • Virtuelle læringsmiljøer 
  • Social Software 
  • Web 2.0 og Social Media 
  • Networked Learning 
  • Didaktik og Pædagogik 
  • Distributed Learning 
  • Problem Baseret Læring (PBL) 
  • Praksislæring
  • Udvikling/omlægning af uddannelsesforløb 
  • Learning Designs
  • Digital Didaktisk Design

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD i Humanistisk Datalogi, Aalborg Universitet

sep. 2010nov. 2015

Dimissionsdato: 15 feb. 2016

Cand. Mag., Humanistisk Datalogi, Aalborg Universitet

sep. 1997maj 2001

Dimissionsdato: 12 jun. 2001

Suppleringsfag, Kommunikation, Aalborg Universitet

sep. 1996aug. 1997

Dimissionsdato: 20 aug. 1997

Bachelor, Humanistisk Information, Aalborg Universitet

sep. 1993sep. 1996

Dimissionsdato: 26 jun. 1996

Ansættelser

e-Learning Consultant at IT Service, Aalborg Universitet

20132016

Professional team leader and e-learning consultant at the E-Learning Unit, Aalborg Universitet

20102013

e-Learning Consultant at the E-Learning Unit, Aalborg Universitet

20072010

Research Assistant at E-Learning lab - Center for User Driven Innovation, Learning and Design, Aalborg Universitet

20022007

Emneord

  • praksisfællesskab
  • e-læring
  • sociale medier
  • pædagogik
  • samarbejde
  • blended learning
  • digitalisering
  • digital kommunikation
  • web 2.0
  • virtuel læring
  • didaktik
  • aktionslæring

Publikationer

Collaboratively Designing for Learning

Buus, L., 2020, Rigor and Inter-Disciplinary Communication. Marlowe, T. & Callaos, N. (red.). 1 udg. Online, Bind 18. s. 27-29 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Åben adgang

Kortlægning af erfaringer med kompetenceudvikling med naturfag gennem e-læring

Madsen, C. D., Buus, L., Petersen, M. R. & Staadsen-Boesen, M., mar. 2020, Aarhus: VIA University College. 22 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Åben adgang
Fil

Who is the Learner? A Framework for a Digital Learning Design Process

Pilgaard, M., Frydendahl, J. A. & Buus, L., 2020, (Accepteret/In press).

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

At lære at reflektere: brug af teknologi til at facilitere refleksion i en blended kontekst

Leth, B. L., Riis, B. & Buus, L., 2019, I : Læring og Medier. 12, 21, 18 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

Challenges in Designing E-learning to Educators with Limited Time and Access

Buus, L. & Pilgaard, M., 2019, Proceedings of the 18th European Conference on e-Learning (ECEL19). Ørngreen, R., Buhl, M. & Meyer, B. (red.). Kidmore End: Academic Conferences and Publishing International, s. 655-658, xvi 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceeding

Fil

Projekter

Udvikling af digital baserede og praksisnære kompetenceudviklingsforløb til naturfags-lærere og naturfaglige teams i grundskolen

Madsen, C. D., Thisted, S. S., Haagen Petersen, J., Holm Basse, M., Kamstrup, K., Agerbo Maksten, J., Juulsgaard Larsen, J., Rask Petersen, M., Wahlgreen, G., Løye Christiansen, J., Pedersen Dahl, U., Stald, L., Kirkeby, A. M. D., Andersen, O., Wehner Andersen, B., Damsgaard Skivild, T., Hansen, D., Pagaard, D. M., Elmose, S., Nielsen, T. M., Reuss Schmidt, J., Thorsen Stamp, J., Buus, L., Valsted Lehnskov Grandt, S., Staadsen-Boesen, M., Pedersen, S., Pechmann, P., Hansen, S. J. & V. Thomsen, A.

01/01/2028/02/23

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Presse/medier

Aktiviteter

Computers & Education (Tidsskrift)

Lillian Buus (Redaktionsgruppemedlem)

sep. 2014

Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typerReviewer/redaktør af tidsskrift

Computers & Education (Tidsskrift)

Lillian Buus (Redaktionsgruppemedlem)

mar. 2013

Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typerReviewer/redaktør af tidsskrift

Computers & Education (Tidsskrift)

Lillian Buus (Redaktionsgruppemedlem)

jun. 2012

Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typerReviewer/redaktør af tidsskrift

Computers & Education (Tidsskrift)

Lillian Buus (Redaktionsgruppemedlem)

sep. 2011

Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typerReviewer/redaktør af tidsskrift

Considerations for integrating Moodle quizzes in your teaching

Lillian Buus (Oplægsholder)

22 apr. 2015

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg