20032020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer

2020

Mother tongue teaching as a tension-filled language ideological practice

Daugaard, L. M., 2020, I : Journal of Multilingual & Multicultural Development.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Sprog, kommunikation og deltagelse i vuggestuen

Daugaard, L. M., Højholt, M. & Kristensen, I. S., 15 jan. 2020.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Statusnotat. Sproglærerprofilen på Læreruddannelsen i Aarhus, VIA University College

Daugaard, L. M. & Egeskov, K., 2020, 48 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

2019

Editorial

Daugaard, L. M. & Dewilde, J., dec. 2019, I : Apples - Journal of Applied Language Studies. 13, 4, s. 1-6 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Åben adgang
Fil

God modersmålsdag!

Daugaard, L. M., 21 feb. 2019

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Åben adgang

Hvad gælder som tekster i det flersprogede klasserum? En gentænkning af tekst- og sprogvalg i sprogligt mangfoldige klasser

Daugaard, L. M., 6 dec. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Language practices among toddlers and professionals in Danish nurseries

Daugaard, L. M., 3 sep. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Language practices in Danish nurseries

Daugaard, L. M., Højholt, M. & Kristensen, I. S., 6 mar. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Når de små synger

Kristensen, I. S., Daugaard, L. M., Østerbye, T. & Højholt, M., 5 dec. 2019

Publikation: Ikke-skriftlig produktionVisuelle produkterFormidling

Fil
3 Downloads (Pure)

Quranic app practices among multilingual Muslim youth in Denmark

Daugaard, L. M., dec. 2019, I : Apples - Journal of Applied Language Studies. 13, 4, s. 43-69 27 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

Sproglig mangfoldighed og sproglig praksis i danske pædagogiske institutioner

Daugaard, L. M., 27 maj 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Sprogskam blandt flersprogede børn og voksne

Daugaard, L. M., 2019, I : Fokus - på dansk som andetsprog for voksne. 73, s. 3-5 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Tosprogede elever og forældres investering i sprog - mellem frihed, ansvar, skyld og skam

Daugaard, L. M., 2019, Frihed og ansvar i lærerens grundfaglighed. Rasmussen, T. N. & Thomsen, K. L. (red.). Aarhus: KvaN, s. 202-216 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

2018

Digital quranic practices among multilingual youth in Denmark

Daugaard, L. M., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

En dansk udgave af Den Europæiske Sprogportfolio

Daugaard, L. M., Jensen, N. H. & Sørensen, D., 24 maj 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Fleksibel flersprogethed i modtagelsesklassen

Daugaard, L. M., 2018, Nyankomne elever i skolen: sprogpædagogiske perspektiver på basisundervisning i dansk som andetsprog. Daugaard, L. M., Jensen, N. H. & Kristensen, K. S. (red.). Aarhus: KvaN, s. 58-77 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Handling linguistic diversity in reception classes for refugee and migrant youth – policy and practice

Daugaard, L. M., 21 sep. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Kom godt i gang med Europæisk Sprogportfolio i sprogundervisningen i 1.-6. klasse!

Daugaard, L. M. & Kanareva-Dimitrovska, A., 2018, I : Sproglæreren. 1, s. 38-40 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Koranen på mobilen: Digitale koranpraksisser blandt flersprogede unge

Daugaard, L. M., 5 apr. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Literacy og andetsprog i udskolingen: Ni forløb fra Tegn på sprog

Østergaard, W., Ladegaard, U., Wulff, L., Daugaard, L. M., Orluf, B. & Laursen, H. P., 2018, København: Københavns Professionshøjskole. 151 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Åben adgang

Metalanguaging Matters: Multilingual Children Engaging With "The Meta"

Laursen, H. P., Daugaard, L. M., Orluf, B., Wulff, L., Ladegaard, U. & Østergaard, W., 2018, I : International Journal of Bias, Identities and Diversities in Education. 3, 1, s. 22-39 18 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Nyankomne elever i skolen: Sprogpædagogiske perspektiver på basisundervisning i dansk som andetsprog

Daugaard, L. M. (red.), Jensen, N. H. (red.) & Kristensen, K. S. (red.), 2018, Aarhus: KvaN. 153 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Quranic language and literacy practices among multilingual children, youth and families in Norway and Denmark

Daugaard, L. M., Christensen, M. V. & Dewilde, J., 20 sep. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Tegn på sprog: 10 års samarbejde om flersprogethed og literacy i danske skoler

Daugaard, L. M., 11 okt. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Tæt på 'de nyankomne elever'. Sprogportrættet som redskab i basisundervisningen i dansk som andetsprog

Daugaard, L. M., Jensen, N. H. & Kristensen, K. S., 2018, Nyankomne elever i skolen: sprogpædagogiske perspektiver på basisundervisning i dansk som andetsprog. Daugaard, L. M., Jensen, N. H. & Kristensen, K. S. (red.). Aarhus: KvaN, s. 9-29 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

2017

At læse det periodiske system

Daugaard, L. M., Ottesen, P., Rieber, F. & Charif, S., 2017, I : Viden om Literacy. 21, s. 60-65 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Åben adgang

De unge i produktionsskolens modtagelsesklasser som grænsegængere

Daugaard, L. M., 1 dec. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Fil

Digitale koranpraksisser blandt flersprogede unge i Danmark

Daugaard, L. M., 9 jun. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Flerspråklige lærere som opfindere – i danske og norske skoler

Daugaard, L. M. & Dewilde, J., 2017, I : Nordand. 1, s. 6-22 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Flexible language strategies in early years education in Tanzania

Daugaard, L. M., Sarungi, V. & Amani, J., 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Ind i teksten. Læsestrategisk arbejde i det flersprogede klasserum

Daugaard, L. M., 2017, Tegn på sprog - tosprogede elever lærer at læse og skrive: Statusrapport 10. Laursen, H. P. (red.). s. 50-62 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

Åben adgang

Modtagelsesklassens differentierede sproglige fællesskaber

Daugaard, L. M., Kristensen, K. S. & Jensen, N. H., 8 jun. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

På vej mod kritisk literacy i danskundervisningen i 4. klasse

Daugaard, L. M., 2017, I : Sprogforum. 65, s. 19-26 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

TanFiDe - Consortium for Quality Education in Tanzania

Daugaard, L. M., Christensen, M. V. & Lugalla, J., 19 maj 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

'The total linguistic fact' - at tænke sprog i 3D

Daugaard, L. M., nov. 2017

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Åben adgang
2016

'Chicken’ in Somali class. Unbounded use of linguistic resources across a compartmentalised language curriculum

Daugaard, L. M., 2016.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Diverser og fyrster. Faglig læsning og andetsprogshed i fysik/kemi i udskolingen

Daugaard, L. M., 2016, Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive.: Statusrapport 9. Laursen, H. P. (red.). s. 44-51 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

Åben adgang

Flersprogethed i dagtilbud: Lingvistisk etnografiske analyser af sprogpædagogisk praksis

Daugaard, L. M., Laursen, H., Jensen, N. H., Kristensen, K. S., Slåttvik, A. & Wolf, G., 2016, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. 137 s. (Københavnerstudier i tosprogethed, Bind 73).

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Havregrød, boorash, wannabe me - om strittende sproglig praksis i et velfriseret sprogcurriculum

Daugaard, L. M., 2016, I : Skandinaviske Sprogstudier. Årg. 7, 2, s. 1-26 26 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

Indledning

Daugaard, L. M., 2016, Flersprogethed i dagtilbud: Lingvistisk etnografiske analyser af sprogpædagogisk praksis. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Bind 73. s. 5-15 11 s. (Københavnerstudier i tosprogethed, Bind 73).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Inspiration til literacyundervisningen i flersprogede klasserum: Erfaringer fra tegn på sprog

Ladegaard, U., Orluf, B., Wulff, L., Østergaard, W., Daugaard, L. M. & Laursen, H. P., 2016, Professionshøjskolen UCC. 62 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Language hierarchies in Danish schools

Daugaard, L. M., 2016, I : EAL Journal. 1, s. 16 1 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Modersmål og modersmålsundervisning i skolens sproglige orden

Daugaard, L. M., 2016, Flersprogethed i dagtilbud: Lingvistisk etnografiske analyser af sprogpædagogisk praksis. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, s. 53-81 29 s. (Københavnerstudier i tosprogethed, Bind 73).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Modersmålsundervisning: Flere sprog giver flere muligheder

Daugaard, L. M. & Karrebæk, M. S., 2016, I : Videnskab.dk.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Northern and Southern Somali on the outskirts of Aarhus – a linguistic ethnographic analysis of language and belonging across time and space

Daugaard, L. M., 2016.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Tosprogede elever i skolen - et sproglig praksis-perspektiv

Daugaard, L. M., 2016, I : Kvan. 36. årgang, 106, s. 37-48 12 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

2015

Dictogloss, sproglæringsstrategier og sproglæreridentiteter

Daugaard, L. M., 2015, Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive. Statusrapport 8. Laursen, H. P. (red.). s. 32-38 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

From Aarhus to Afghanistan: Global childhoods in mother tongue teaching

Daugaard, L. M., 2015.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Klass 2A som meteorologer. Interaktion med vädertekster

Daugaard, L. M., 2015, Litteracitet och språklig mångfold. Laursen, H. P. (red.). Studentlitteratur, s. 193-220 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi