Personlig profil

Præsentation

Siden maj 2021 har jeg været ansat som docent med fokus på forskning i, og udvikling af, undervisning på de teknologiske uddannelser på Københavns Professionshøjskole (KP). Jeg er dermed en af ni docenter på KP, som arbejder med forskning og udvikling af professionsuddannelse. Jeg har en baggrund i naturvidenskabelig forskning og har arbejdet i over 20 år som forsker og underviser på Københavns Universitet, og har i de sidste 15 år også arbejdet med forskning, udvikling og ledelse indenfor videregående naturfaglig undervisning. Jeg har således en dobbeltprofil med erfaring i dels udvikling af undervisning og didaktisk forskning, dels biologisk forskning og undervisning.

Forsknings- og udviklingsområder

Forskning og udvikling i peer feedback og formativ feedback: Dette er et strategisk fokusområde på KP (og mange andre steder i uddannelsesverdenen) og har i en del år været et af mine forskningsmæssige fokusområder. I 2018 var jeg hovedansøger, hjemtager og projektleder for et NordPlus-finansieret netværk om udvikling af peer feedback i videregående STEM undervisning (med Institut for Naturfagenes didaktik (KU), RUC, SDU, Göteborgs- og Jyvaskylä Universiter). På KP arbejder jeg sammen med kolleger på Institut for de teknologiske uddannelser på forskellige forsknings- og udviklingsprojekter med fokus på peer feedback dels som teaching and learning activity og dels som professionskompetence. Jeg har også været involveret i at undervise og formidle om formativ feedback (se fx https://uddannelseskvalitet.ku.dk/udviklingsinitiativer/undervisningskompetencer/feedback/feedback-videoer/)

Jeg er medlem af det danske universitetsuddannelsesnetværk (DUN), og har en lang forskerkarriere bag mig med > 75 peer review publikationer, herunder adskillige i high-impact tidsskrifter, se OrcId 0000-0002-6032-3376.

Et nyt område for mig er professions-teknologiforståelse, hvor jeg sammen med bl.a. kolleger på Institut for de teknologiske uddannelser er involveret i projektansøgninger som sigter på at udvikle undervisning i teknologiforståelse i de teknologiske professioner.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Mentor og vejleder, Københavns Universitet

20062018

Team-baseret lederuddannelse, Københavns Universitet

20082010

University Teaching Certificate, Københavns Universitet

2004

Ph.d., Københavns Universitet

1998

Kandidat i Biologi og Idræt, Københavns Universitet

1992

Ansættelser

Docent, De Teknologiske Uddannelser, Københavns Professionshøjskole

maj 2021 → …

Chefkonsulent, Københavns Professionshøjskole

20192021

Lektor og professor, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet

20132019

Lektor og viceinstitutleder på Biologisk Institut, Københavns Universitet

20012013

Post doc ved Geografisk Institut på EU-projektet MOLTEN, Københavns Universitet

20002001

Post doc, University of Westminster

19992000

Emneord

  • professionsuddannelser
  • formativ feedback
  • professionsfaglig teknologiforståelse
  • naturfagsdidaktik

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Marianne Ellegaard er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler