Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Docent i didaktisk design af undervisning og læring i Absalons forskningsmiljø 'Digitale læringsmiljøer og didaktisk design'. Jeg har en ph.d. i ikt og læring og har tidligere arbejdet som lektor i erhvervspædagogik.

Jeg er nysgerrig på, hvorfor og hvordan digitale teknologier, services og læremidler kan bidrage meningsfuldt i udvikling af uddannelse, undervisning og læreprocesser, herunder hvilken rolle pædagogisk ledelse kan spille. Empirisk er jeg særligt optaget af vekseluddannelser, hhv. erhvervsuddannelser og efter- og videreuddannelse af fagprofessionelle og ledere. Metodisk arbejder jeg typisk med intervenerende tilgange som aktions- og designbaseret forskning. I min ph.d. arbejdede jeg med udvikling af fjernundervisning blandt masterstuderende.

Teoretisk er jeg særligt optaget af, hvordan digitale teknologier, forstået som grænseobjekter, kan understøtte grænsekrydsning i og imellem teori-praksis og skole-praktik, og hvordan sådanne objekter påvirker aktørerne og deres handlemuligheder. Fagdidaktisk er jeg meget interesseret i udvikling af teknologiforståelse gennem uddannelsessystemet, især overgangen mellem grundskolen og erhvervsuddannelsernes nye fag ’Erhvervsinformatik. I forlængelse heraf, er jeg optaget af, hvordan nye uddannelsesdesign inden for Uddannelse 4.0 kan styrke koblingen mellem uddannelser, erhverv og professioner og derigennem bidrage til erhvervs- og professionsrettet dannelse og myndighed inden for det digitale område.

Se evt. mere på min forskningsblog

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Phd, Aalborg Universitet

Dimissionsdato: 26 jan. 2017

Emneord

  • Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • netbaseret uddannelse
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • efteruddannelse
  • ungdomsuddannelser

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Marianne Riis er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler