Billede af Marie Neergaard
20112020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg er ansat som lektor ved Center for Skole og Læring på Professionshøjskolen Absalon med min primære beskæftigelse i efter- og videreuddannelsen og i forskningsmiløjøet "Læringsfællesskaber og uddannelsesmobilitet". Derudvoer er jeg underviser på læreruddannelsen i de pædagogiske fag (elevens lærings og udvikling, almen undervisningskompetence og specialpædagogik).

Inden da har jeg arbejdet en årrække dels som lærer i efterskoleregi dels med pædagogisk udvikling på tværs af skolesystemet.

Jeg optaget af, hvordan sproget fungerer som medie til formidling af forståelser og til initiering af læringsprocesser og i bredere perspektiv, hvordan sprog og psykologi betinger hinanden. I skolesammenhæng bliver spørgsmålet om, hvordan undervisning kan støtte elevernes læring central. Jeg interesserer mig særligt for fællesskabende didaktikker, herunder formative vurderings- og feedbackfællesskaber samt dialogiske og social-interaktive undervisningsorganiseringer.

Aktuelt forsker jeg i dialogisk undervisning, feedback og formativ vurdering.

Jeg er medlem af Nordisk feedbacknetværk og eskterne medlem af forskninggruppen "Assessment and learning" v. Høgskulen i Volda under ledelse af professor Siv M. Gamlem.

 

 

 

Kompetencer

Andre læringsforløb:
Beskrivelsen: Efteruddannelse i Cooperative Learning
Uddannelsessted: Cooperative Learning dk
Afslutningsdato: null/2008
Antal timer: 37.0

Sprogkundskaber:
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet

Arbejdsområder

Primære arbejdsområder:

Efter- og videreuddannelse



Øvrige arbejdsområder:

Læreruddannelse


Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Københavns Universitet

20082010

Copenhagen Business School

… → 2006

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Fællesskabende didaktikker
  • Evalueringsformer
  • Underviser udvikling
  • Undervisning
  • Læreres læring
  • Efter- og videreuddannelse
  • Efterskolepædagogik
  • Feedback
  • Formativ evaluering
  • Læreprocesser
  • Didaktik
  • Selvreguleret læring
  • Metakognition
  • Læringsstrategier
  • Konsolidering af læring
  • Børn og unge
  • Motivation
  • Pædagogik, dannelse

Publikationer

At være proaktiv i læringsprocesser

Hansen, M. N., 2020, (Accepteret/In press) Den gode studerende. Dansk Psykologisk Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Den gode efterskolelærer: Teoretiske og empiriske perspektiver på mulige positioner

Jensen, U. H. & Hansen, M. N., 15 feb. 2020, Efterskolernes praksis under lup: Undersøgelse af dannende undervisning og samvær. Graf, S. T. & Jensen, U. H. (red.). Klim, s. 125-152 27 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Dialog i skolen - et review af litteratur om dialogisk uddannelse, pædagogik og undervisning

Neergaard, M. & Christensen, O., 2020, (Under udarbejdelse)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Dialogisk undervisning - et teoretisk grundlag og metoder til praksis

Hansen, M. N., 2020, (Under udarbejdelse) Dafolo.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Dialogue for learning: A casestudy of the enactment of formative assessment in a Danish school context

Hansen, M. N. & Gamlem, S. M., 2020, (Under udarbejdelse) I : Assessment in Education: Principles, Policy and Practice.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Projekter

Onlineliv på kanten: Forebyggelse af online-ekstremisme blandt børn og unge.

Rasmussen, L. K., Petersen, K. S., Neergaard, M., Peters, R. L. A., Lange, J. K., Nielsen, P. V. & Sass, B.

23/08/1931/12/20

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Presse/medier

Dansk i mange retninger 2020

Lene Illum Skov, Eva Dam Christensen, Dorthe Carlsen, Marie Neergaard Hansen & Mette Vedsgaard Christensen

25/01/20

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Aktiviteter

  • 5 Foredrag eller oplæg
  • 1 Konference
  • 1 Seminar
  • 1 Reviewer/redaktør af tidsskrift

Alternativer til håndsoprækning - metoder, der sætter alle elever i spil

Marie Neergaard Hansen (Oplægsholder)

30 okt. 2018

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Dansk/norsk seminar om vurderingskompetence

Marie Neergaard Hansen (Deltager)

30 sep. 0025

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerSeminar

EARLI

Marie Neergaard Hansen (Deltager)

28 aug. 201831 aug. 2018

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Formativ vurdering - et didaktisk samspil

Marie Neergaard Hansen (Oplægsholder) & Siv Måseidveg Gamlem (Anden rolle)

28 sep. 2018

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Formativ vurdering i teori og praksis

Marie Neergaard Hansen (Oplægsholder)

11 jan. 2018

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg