Billede af Marta Padovan-Özdemir

Marta Padovan-Özdemir

Ph.D., Docent i Forskningscenter for ledelse, organisation og samfund samt forskningsleder af program for samfund og mangfoldighed

20052021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Som forskningsleder af Program for samfund og mangfoldighed er jeg optaget af velfærdsprofessionelt arbejde i det mangfoldige, globaliserede og senmoderne samfund, hvor jeg er stærkt engageret i udviklingen af postkoloniale velfærdsstudier med fokus på kritiske analyser og udvikling af dekolonial refleksivitet og og socialt retfærdig praksis i velfærdsarbejdet. Jeg beskæftiger mig med studier af diskrimination, eksklusion og social uretfærdighed, hvor sådanne dynamikker udspiller sig i social- og integrationspolitik såvel som i konkret velfærdsprofessionelt relationsarbejde. Disse kritiske studier anvender jeg i udviklings- og anvendelsesorienterede projekter med praksis, hvor vi forsøger at gentænke velfærdsprofessionelt arbejde med intersektionelt minoriserede børn, unge og voksne mhp. at fremme kritik og social retfærdighed. Herunder er jeg særligt optaget af dansk pædagogisk reception af anti-racistisk, normkritisk og dekolonial pædagogik.

Jeg er metodisk optaget af, hvordan magtrelationer og deltagelse udspiller sig i kritiske samskabelsesprocesser, hvor velfærdsprofessionelle, civilsamfundsaktører, velfærdens målgrupper, private erhvervsdrivende og forskere deltager i fælles processer om at udvikle socialt og kulturelt bæredygtige fællesskaber og skabe socialt retfærdig forandring.

Forskningsområder

  • Strukturel racisme og postkolonial kritik i velfærdsprofessionelt arbejde
  • Pædagogik, socialt arbejde, inklusion og migration
  • Normkritik og normkreativitet
  • Kritisk samskabelse og interventionsetnografi
  • Dokumentanalyse og historisering i professionsforskningen

Jeg har endvidere stor erfaring med internationalt forskningssamarbejde, som jeg har opbygget gennem konferencer, forskningsophold og redaktionelt arbejde med forskningstidsskrifter. Indenfor forskningsfeltet migration, pædagogik og velfærdsstat har jeg et bredt nationalt såvel som internationalt netværk.

Undervisningsoplysninger:

Jeg underviser på følgende moduler på Pædagoguddannelsen:

Grundfagligheden - modul 2: Køn, seksualitet og mangfoldighed.

Det tværprofessionelle element - modul 10: Samarbejde på tværs

Det valgfrie område: Kulturmøde og interkulturalitet (modul 9 og 11)

Det valgfrie område: Social innovation og entreprenørskab (modul 9 og 11)

Jeg vejleder også BA-opgaver indenfor mit forskningsfelt.

Kompetencer

Kompetencegivende kurser:
Uddannelsesbetegnelse: Erhvervsakademikursus
Fag: Ledelse i praksis
Uddannelsesinstitution: Erhvervsakademiet Lillebælt
Land: Danmark
Antal dage: 30.0
Afslutningsdato: 2011

Andre læringsforløb:
Beskrivelsen: Intercultural Navigator
Uddannelsessted: British Council
Afslutningsdato: null/5/2009
Antal timer: 64.0

Sprogkundskaber:
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Kroatisk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Tysk
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Nogen erfaring
Administration: Nogen erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Mit forskningsområde er velfærdsprofessionelt arbejde intersektionelt minoriserede mennesker; herunder har jeg særligt fokus på pædagogisk relationsarbejde med flygtninge, indvandrere og etniske minoriteter i uddannelse, skole og daginstitution.

Jeg arbejder med postkolonial velfærdskritik, dekolonial refleksivitet i velfærdsprofessionelt arbejde og anti-racistisk og normkritisk pædagogik.

Jeg anvender historisk-sociologiske og æstetiske tilgange til at belyse racisme, sexisme og andre former for dominans og deres ekskluderende og marginaliserende effekter. Jeg ligeledes metodisk optaget af, hvordan kritik og kreativitet spiller sammen med magt og deltagelsesmuligheder i kritiske samskabelsesstudier, hvor forskere intervenerer i praksis og invitere andre samfundsaktører til samarbejde og fælles undersøgelse af samfundsmæssige problematikker.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD, PhD, Københavns Universitet

feb. 2013dec. 2016

Dimissionsdato: 6 dec. 2016

Pædagogik, Cand.mag., Københavns Universitet

sep. 2008sep. 2010

Dimissionsdato: 1 sep. 2010

Grundlæggende efteruddannelse i undervisning af tosprogede børn og unge, CVU København

aug. 2005maj 2007

Dimissionsdato: 31 maj 2007

Pædagogik & Uddannelsesstudier og Kultur- og sprogmødestudier, BA, Roskilde Universitet

sep. 2001jan. 2005

Dimissionsdato: 1 jan. 2005

Ansættelser

Ekstern lektor, Roskilde Universitet

jan. 2021 → …

Ph.D.-studerende, Københavns Universitet

1 feb. 201331 jan. 2016

Projektleder og facilitator, Projektmagerkurset

okt. 2010dec. 2010

Forskningsassistent, Københavns Universitet

20102011

Administrativ assistent, Københavns Universitet

20082010

Projektleder og udviklingskonsulent, Tjørnegårdskolen, Roskilde

20062008

Projektmedarbejder, Pædagogisk Udviklingscenter, Ishøj Kommune

20022008

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • migration
  • inteterkulturel pædagogik
  • indvandrer
  • flygtninge
  • racialisering
  • Velfærdsarbejde
  • velfærdsinnovation
  • queer-pædagogik
  • intersektionalitet
  • Interkulturalitet
  • mangfoldighed
  • Critical Race Theory
  • racisme
  • normkritik
  • normkreativitet
  • diversitet
  • dekolonisering
  • anti-racistisk pædagogik