20142020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Merete Storgaard er optaget af de nyeste ledelses- og styringstendenser indenfor fagfeltet uddannelsesledelse og pædagogisk ledelse. Både i konferenceoplæg, videnskabelige artikler, bøger og som underviser beskæftiger hun sig med uddannelsesfænomener som data-baseret ledelse, professionelle læringsfællesskaber, elevcentreret ledelse, uddannelsespolicy og styring. Hun er her optaget af at forstå og diskutere konsekvenserne af globale uddannelsesreformtendenser for ledere, medarbejder og elevers meningsskabelsesprocesser i både dagtilbud og folkeskoler. Merete Storgaard har færdiggjort sit Ph.D forskningsprojekt på DPU, Århus Universitet med titlen ”Mening og magt i skoleledelse: konstruktioner af styring i højtpræsterende skoler i et internationalt komparativt perspektiv". Herudover er dele af arbejdet også bearbejdet i to publikationer (Storgaard, 2018, 2019).

 

Kompetencer

Andre læringsforløb:
Beskrivelsen: Lederuddannelse.
Uddannelsessted: WAGGGS Pigernes Verdensspejder Organisation
Afslutningsdato: 15/8/2000
Antal timer: 70.0

Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Tysk
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Professionel
Networking: Professionel
Fundraising: Flere års erfaring
Administration: Professionel
Ledelse: Professionel

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Forskning, PhD, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 jan. 20156 dec. 2019

Dimissionsdato: 6 dec. 2019

Cand. Mag. Pædagogik, Syddansk Universitet

1 sep. 20092 dec. 2013

Dimissionsdato: 2 dec. 2013

Lærer, professionsbachelor, Odense Lærerseminarium

15 aug. 199730 jun. 2001

Dimissionsdato: 30 jun. 2001

Projektledelse, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

… → 1 nov. 2010

Pædagogisk diplomuddannelse, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

… → 31 jan. 2007

Ansættelser

Adjunkt og ledelseskonsulent, LedelsesAkademiet Lillebælt

1 sep. 20131 jan. 2015

Pædagogisk administrativ konsulent, Assens Kommune - Børn og Undervisning

1 okt. 20071 okt. 2013

Lærer, Nymarken Skolen, Kerteminde Kommune

1 aug. 20031 okt. 2007

Lærer, Borgeskovsskolen, Nyborg Kommune

1 aug. 200131 jul. 2002

Lærer, Hee og Stauning Skole, Ringkøbing Kommune

1 aug. 199630 jun. 1997

Emneord

  • organisationsteori
  • Policyanalyser
  • projektledelse
  • data baseret ledelse
  • skoleledelse
  • organisations- og ledelsesudvikling
  • Sensemaking
  • magt
  • institutionalisering
  • globalisering
  • offentlig styring
  • translation
  • evalueringsdesign
  • komparativ metode
  • Internationale forhold
  • kvalitativ uddannelsesforskning
  • diskursanalyse
  • interaktionsanalyse
  • Antropologisk feltarbejdsmetode
  • Grounded theory

Publikationer

Exploring Educational Leadership as a Governance Phenomena in an International Comparative Perspective

Storgaard, M., 2020, (Under udarbejdelse) Fundamental and Forgotten perspectives in Educational Leadership and Governance. Moos, L., Merok Paulsen, J. & Bjørnested, E. (red.). Springer Science+Business Media

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Local and global. Challenging the Social Epistemologies of the Educational Leadership Field.

Storgaard, M., Moos, L., Niehlfors, E. & Merok-Paulsen, J., 2020, (Under udarbejdelse) Re-centering the Critical Potential of Nordic School Leadership research. Moos, L. (red.). Springer Nature Switzerland AG

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

School Leadership in Denmark. Contextualizing values, practices and well-being in a historical field

Storgaard, M. & Sedat, G., 2020, (Under udarbejdelse) I : Nordic Journal of Comparative and International Education. s. 1 15 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

"High stakes" eller "low stakes"?

Jensen, M. S., kofoed, K., Moos, L., Frørup, A. K., Larson, A. & Degn, L., 1 jan. 2019, Glidninger: 'Usynlige' forandringer indenfor pædagogik og uddannelser. Moos, L. (red.). Aarhus Universitetsforlag, s. 66-87 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang

Projekter

Styrket skoleledelse og udvikling af folkeskolen på Ærø i et elevperspektiv

Storgaard, M.

01/10/1931/12/22

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

The Danish School leadership Study. Monitoring Principals Values, Practises and Well-being in times of Change

Storgaard, M., Kjeldsen, C. C. & Frederiksen, L. F.

25/02/1931/10/22

Projekter: ProjektForskning

World School Leadership Stydy. The Danish Case

Storgaard, M., Kjeldsen, C. C., Frederiksen, L. F., Sedat, G., Graf, S. T. & Hansen, T. I.

01/01/1931/12/22

Projekter: ProjektForskning

Pædagogisk ledelse, Videre med Professionelle læringsfællesskaber

Andersen, E., Storgaard, M., Lauridsen, A. & Skovdal, S.

01/11/1930/01/20

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Presse/medier

Skolelederjob

Merete Storgaard

05/05/20

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Udviklingslysten leder vil i skole igen

Merete Storgaard

23/12/19

3 elementer af Mediedækning

Presse/medie

Ny skoleleder til Vestermarkskolen

Merete Storgaard

17/12/1920/12/19

2 elementer af Mediedækning

Presse/medie

Aktiviteter

ECER

Merete Storgaard (Deltager), Lejf Moos (Deltager), Signe Piil (Oplægsholder), Stefan Ting Graf (Deltager), Marie Falkesgaard Slot (Deltager), Lars Frode Boye (Deltager) & Dion Russelbeck (Deltager)

4 sep. 2017

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Educational Assessment, Evaluation and Accountability (Tidsskrift)

Merete Storgaard (Redaktionsgruppemedlem), Guri Skedsmo (Redaktionsgruppemedlem) & Stephan Huber (Redaktør af tidsskrift)

1 jan. 201931 dec. 2021

Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typerReviewer/redaktør af tidsskrift

En tur over Atlanten. Unges læringsprogression i et internationalt perspektiv

Merete Storgaard (Oplægsholder)

7 okt. 2015

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Exploring Educational Leadership as a Governance Phenomenon in High Achieving Schools: an International Comparison

Merete Storgaard (Oplægsholder)

4 mar. 2020

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg