Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer

2020

Skolen i hjemmet og hjemmet i skolen - om læsefærdigheder og læsepraksisser på tværs af hjem og skole.

Christensen, M. V., 2020, Grænsegængere og grænsedragninger i nordisk modersmålsdidaktik. Elf, N., Høegh, T., Kabel, K., Krogh, E., Piekut, A. & Rørbech, H. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 205-222 18 s. (Konferenceserien for Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Åben adgang
Fil
2019

Fund fra Gramma3-projektet: Grammatikkens disciplineringspotentialer

Christensen, M. V., 23 okt. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Gramma3: Hvordan praktiseres grammatikundervisningen i udskolingens tre største sprogfag?

Christensen, M. V. & Kabel, K., 14 jun. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Gramma3: Hvordan undervises der i grammatik i skolens sprogfag?

Christensen, M. V., Brok, L. S. & Kabel, K., 7 feb. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Grammar instruction in Danish L1 and foreign langauge classrooms - an empirical study

Christensen, M. V. & Bruntt, K. S. L., 5 sep. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Grammar Instruction in Danish L1 and Foreign Language (Lower Secondary) Classrooms – An Empirical Study

Bruntt, K. S. L. & Christensen, M. V., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Grammar rules! The Disciplining Power of Grammar (Instruction) in L1 and L2 Classrooms in Denmark: An Empirical Study

Jørgensen, N., Jacobsen, J. G. H. & Christensen, M. V., 5 sep. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Grammatikkens disciplineringspotentiale

Christensen, M. V., Jacobsen, J. G. H. & Jørgensen, N., 5 feb. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Grammatikkens disciplineringspotentiale: Kvadratisk, praktisk, god?

Christensen, M. V., Jacobsen, J. G. H. & Jørgensen, N., 25 apr. 2019, Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk?: Statusrapport Gramma3. Kabel, K., Christensen, M. V. & Brok, L. S. (red.). København: Nationalt Videncenter for Læsning, s. 111-125 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

Åben adgang

Hovedfund

Christensen, M. V., Kabel, K. & Brok, L. S., 25 apr. 2019, Hvordan praktiseres grammatikundervising i dansk, engelsk og tysk?: Statusrapport Gramma3. Kabel, K., Christensen, M. V. & Brok, L. S. (red.). København: Nationalt Videncenter for Læsning, s. 35-56 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

Åben adgang

Hvad ved vi om grammatikundervisning?

Bruntt, K. S. L., Jacobsen, J. G. H., Bjerre, K., Christensen, M. V., Brok, L. S. & Kabel, K., 24 apr. 2019, Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk?: Statusrapport Gramma3. Kabel, K., Christensen, M. V. & Brok, L. S. (red.). København: Nationalt Videncenter for Læsning, s. 25-34 10 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

Åben adgang

Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk? Statusrapport Gramma3

Christensen, M. V. (red.), Brok, L. S. (red.) & Kabel, K. (red.), 25 apr. 2019, København: Nationalt Videncenter for Læsning. 143 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Åben adgang

Indledning: Studiets baggrund og forskningsspørgsmål

Kabel, K., Christensen, M. V. & Brok, L. S., 25 apr. 2019, Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk?: Statusrapport Gramma3. Kabel, K., Christensen, M. V. & Brok, L. S. (red.). København: Nationalt Videncenter for Læsning, s. 7-24

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapport

Åben adgang

Literacy practices in two Danish-Somali families: Between training, testing and “feeding the soul”

Christensen, M. V., 18 dec. 2019, I : Apples - Journal of Applied Language Studies. 13, 4, s. 27-42 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

LITERACYPRAKSISSER I TO DANSK-SOMALISKE FAMILIER: POTENTIALER FOR SKOLE- HJEMSAMARBEJDE OM LITERACY MED MINORITETSFAMILIER

Christensen, M. V., 12 mar. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Åben adgang

Matematik på arabisk

Christensen, M. V. & Damsgaard, T. G., 21 mar. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Matematik på arabisk: didaktiske perspektiver i det flersprogede klasserum

Christensen, M. V., 18 nov. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Medialekter i et grammatisk og didaktisk perspektiv

Christensen, M. V., Hougaard, T. T. & Berthelsen, U. D., 2019, I : MUDS - Møde om Udforskningen af Dansk Sprog. 17, s. 95-111

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

Medialekters grammatik

Christensen, M. V., Berthelsen, U. D. & Hougaard, T. T., 13 mar. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Oplæg om forskningsprojektet Gramma3

Christensen, M. V., 5 nov. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Skrivning og sprogarbejde i skolens fag: - forskning og eksempler på god skrivepraksis

Christensen, M. V., 23 jan. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Skrivning og sprogarbejde i skolens fag - forskning og didaktik

Christensen, M. V., 31 okt. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

2018

Gramma3 - hvordan undervises der i grammatik i skolens tre sprogfag?

Christensen, M. V., Kabel, K. & Brok, L. S., 11 okt. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

How Reading and Writing Support Each Other Across a School Year in Primary School Children

Andersen, S. C., Christensen, M. V., Nielsen, H. S., Thomsen, M. K., Østerbye, T. & Lowe, M. L., 2018, I : Contemporary Educational Psychology. 55, s. 129-138 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Literacymiljøer hos dansk-somaliske familier: Muligheder og potentialer for samarbejde

Christensen, M. V., Hansen, I. G. & Maibom, I., 14 mar. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Medialekters grammatik

Christensen, M. V., Hougaard, T. T. & Berthelsen, U. D., 11 okt. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Quranic language and literacy practices among multilingual children, youth and families in Norway and Denmark

Daugaard, L. M., Christensen, M. V. & Dewilde, J., 20 sep. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

READ - sammen om læsning

Christensen, M. V., Jacobsen, T. N., Andersen, S. C. & Bang, E. M., apr. 2018, I : Læsepædagogen. 66. årgang, 2, s. 4-8 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

2017

At opleve, samtale og skrive sig til literacy i indskolingen

Maibom, I. & Christensen, M. V., 30 aug. 2017, Literacy og læringsmål: i indskolingen. Friis, K. & Østergren-Olsen, D. (red.). Dafolo, s. 131-141 10 s. (Literacy og læringsmål).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Classroom management, student-teacher relationships and quality in education

Christensen, M. V., 23 mar. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Åben adgang

Literacymiljøer: Steder, relationer og muligheder

Kristensen, I. S., Christensen, M. V., Maibom, I. & Hansen, I. G., 11 maj 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Literacymiljøer – praksis og færdigheder mellem hjem og institutioner

Christensen, M. V., Kristensen, I. S. & Maibom, I., 28 mar. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Læremidler der støtter udviklingen af andetsproget

Christensen, M. V., 2017, Kom ind i sproget: Flersprogede elever i fagundervisningen. Knudsen, S. K. & Wulff, L. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 239-254 15 s. (Didaktikserien).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

READ - sammen om læsning i indskolingen

Christensen, M. V., 4 apr. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Sprog i sociale medier – implikationer for forskning og undervisning?

Christensen, M. V. & Hougaard, T. T., 26 apr. 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Sproglig udvikling og tosprogede elever: nye vejlednings- og inspirationsmaterialer på vej

Christensen, M. V., 2017, I : Læsepædagogen. 65. årgang, 3, s. 15-19 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

TanFiDe - Consortium for Quality Education in Tanzania

Daugaard, L. M., Christensen, M. V. & Lugalla, J., 19 maj 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

Tidlig literacy - forudsætninger og indsatser

Christensen, M. V., dec. 2017, I : Kvan. 37. årgang, 109, s. 40-49 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

2016

Genrepædagogik som kompetenceudvikling på Sølystskolen

Christensen, M. V., dec. 2016, I : Sprogforum. Årg. 22, 63, s. 35-40 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang

Hvornår begynder undervisningen? Klasseledelse, relationsarbejde og timeopstart

Christensen, M. V. & Mogensen, B., 2016, Relationskompetencer i læreruddannelse og skole. Skibsted, E. & Matthiesen, N. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 107-122 16 s. (Undervisning og Læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Kvalificerede meninger om Paradise Hotel: Et genrepædagogisk forløb om film og evaluerende sprog

Christensen, M. V., 2016, Genrepædagogik: - og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. København: Hans Reitzels Forlag, s. 87-108 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Læs for at lære

Christensen, M. V., 2016, Genrepædagogik: - og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Bock, K. & Vedsgaard Christensen, M. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Relationskompetence - hvad taler vi om?

Christensen, M. V. & Skibsted, E. B., 2016, Relationskompetencer i læreruddannelse og skole. Skibsted, E. & Matthiesen, N. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 21-39 19 s. (Undervisning og Læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Relationskompetencer i skolen i teori og praksis: Erfaringer og indsigter fra udviklingsprojekter

Skibsted, E. B. & Christensen, M. V., 22 sep. 2016.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Skrivepædagogik i lyset af Forenklede Fælles Mål, sproglig udvikling som tværgående tema og læringsmålstyret undervisning

Christensen, M. V., 16 nov. 2016.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Tosprogede elever - sprog og sprogtilegnelse

Christensen, M. V., 2016, Pædagogik og lærerfaglighed. Larsen, S. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Vejlednings- og inspirationsmaterialer til læringsmålstyret undervisning af tosprogede elever

Christensen, M. V., 15 nov. 2016.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling