20152020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg er ansat som docent og faglig leder i FoU-miljøet Digitalisering i Skolen (DiS). Vi arbejder med fokus på digitalisering i folkeskolen og samspillet mellem it, læring, fag, kreativitet, didaktik og digital dannelse/medborgerskab. Herunder kompetenceudvikling, spredning af innovationer, og samspillet mellem it i læreruddannelsen, lærerfaglig teknologiforståelse og  it i folkeskolen.

Før min ansættelse på Metropol, var jeg tilknyttet Education Lab - forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign (UCSJ) som forsker og projektleder. Her arbejdede jeg med tilknytning til projekt Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU), projekt Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring (VIOL), It i Folkeskolen demonstrationsskoleprojekt (projekt om inklusion og undervisningsdifferentiering, og projekt om ledelse, uddannelsesudvikling og it i folkeskolen), og Projekt Læring uden grænser (MOOC projekt).

Jeg har tidligere været ansat ved DPU/AU, hvor jeg i mere end 10 år har været tilknyttet forskellige forskningsmiljøer (forskningsprogrammet Medier og It i Læringsperspektiv, forskningsprogrammet Organisation og Læring) og forsknings- og udviklingsprojekter såsom Serious Games on a Global Market Place og forskellige It og medier i folkeskolen projekter.

Jeg har en ph.d.-grad i uddannelsesforskning fra DPU (2010 - erhvervsPhD i samarbejde med Microsoft Denmark), hvor jeg har beskæftiget mig med forskning i og etablering af relationer mellem it og uddannelse.



Undervisningsoplysninger:

Udvikling og design af samt underviser tilknyttet valgmodul 18 om lærerfaglig teknologiforståelse, læreruddannelsen.

Kompetencer

Kompetencegivende kurser:
Uddannelsesbetegnelse: Internt kursus - Business Model Generation - mobilisering, forståelse, design, implementering og styring.
Fag: Business model generation
Uddannelsesinstitution: University College Sjælland (UCSJ)
Land: Danmark
Antal dage: 6.0
Afslutningsdato: 2014

Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Professionel
Networking: Professionel
Fundraising: Flere års erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

FoU-miljøet Digitalisering i Skolen (DiS) er kendetegnet ved, at vi arbejder med teknologiforståelse. Det betyder, at vi forholder os usikkert til nye digitale teknologiers betydning for skolen, undervisningen, lærernes og elevernes læring.

Vi er altid på udkig efter nye interessante samarbejdspartnere, projekter og aktiviteter. Vi holder et vågent blik på de nye tendenser indenfor såvel teknologiudviklingen som pædagogisk og didaktisk udvikling. Og vi ønsker selv at være dagsordensættende.

FoU-miljøets deltagere rummer mange forskellige erfaringer med forsknings- og udviklingsaktiviteter. I fokus er fx

 

  • samspil mellem opdateret fagforståelse, it i fag, digital medborgerskab og elevernes digitale dannelse
  • teknologiforståelser i skolen - herunder computationel tænkning, programmering og kodning i skolen
  • robotteknologier og didaktiske greb i almen- og specialskolen
  • lærerfaglig teknologiforståelse
  • digitalt understøttede læringsmål
  • elevernes egenproduktioner
  • vurdering af multimodale elevproduktioner
  • øget læring gennem multimodale repræsentationsformer i naturfagsundervisningen
  • it-fagdidaktik, læring og lærerkompetencer
  • it-løft og kompetenceudvikling for lærere
  • it og medier i læreruddannelsens danskfag
  • MOOCs som efter- og videreuddannelsesmulighed i professionshøjskolerne.

Vi arbejder med anvendt forskning dvs. praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter i tæt samspil med mange forskellige samarbejdspartnere (fx elever, lærere, skoler, kommuner, ministerium, læremiddelproducenter, universiteter, andre professionshøjskoler og vidensinstitutioner). 

Forsknings- og udviklingsmetodisk favner vi bredt:

  • kvalitative metoder
  • kvantitative metoder
  • mixed-methods
  • følgeforskning
  • interventionsorienterede FoU-aktiviteter
  • design-based research
  • (techno-)antropologiske metoder
  • virtuel etnografi
  • participatoriske metoder

 Andre aktiviteter:

  • reviews
  • konsulentydelser
  • evalueringsopgaver

Arbejdsområder

Forskning i og udvikling af relationer mellem uddannelse og it.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Den pædagogiske forskeruddannelse, Ph.d. Arts, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2009

Kandidatuddannelse, Roskilde Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2002

Lektorkvalificering, Aarhus Universitet

… → 31 dec. 2011

Online English language course - akademisk engelsk kursus for universitetsansatte (DPU/AU), kingslanguage.com

… → 17 mar. 2006

Ansættelser

Forsker og projektleder, University College Sjælland

1 dec. 201231 dec. 2015

Videnskabelig assistent, Syddansk Universitet

2012

Adjunkt i læringsspil, Syddansk Universitet

20112012

Postdoc i læringsspil, Danmarks Pædagogiske Universitet

20092011

Ekstern Lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet

20082009

ErhvervsPhD-studerende, Danmarks Pædagogiske Universitet

20042008

Undervisningsassistent, Aalborg Universitet

2003

Forskningsassistent, Danmarks Pædagogiske Universitet

20022004

Undervisningsassistent, Roskilde Universitet

20022003

Videnskabelig assistent, Roskilde Universitet

20012002

Projektmedarbejder, Aarhus Universitet

19982000

Publikationer

Åben adgang
Fil
1 Downloads (Pure)

Lærerprofessionel teknologiforståelse: EdTech og TechEd

Hansbøl, M., 2019, I : Liv I Skolen. 21, 1, s. 15-25 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Coding Class: dokumentation og evaluering : hovedrapport

Ejsing-Duun, S. & Hansbøl, M., 31 aug. 2017, IT-Branchen. 74 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Åben adgang

Coding Class: whitepaper

Ejsing-Duun, S. & Hansbøl, M., 31 aug. 2017, IT-Branchen. 10 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Åben adgang

Projekter

Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Bodin, T., Nielsen, M. V., Basse, M. H., Hansbøl, M., Hansen, B. K., Skov, K., Klausen, M. T., von Sehested, M., Binggeli, A., Skott, C. K., Nielsen, D. B., Caprani, O., Elmose, S., Remmer, L., Graff, D., Hjorth, M., Slot, M. F., Schrøder, V., Christensen, A. S., Dyrendom, K., Dau, S., Hachmann, R., Buhl, M., Majgaard, G., Slot, M. F., Kristensen, B. T., Graff, S., Hansen, T. I., Bingelli, A., Klausen, M. T., Frydendahl, J. A., Nortvig, A., Christensen, E. P., Hejsel, T., Hjorth, M., Christensen, B. R., Lorentzen, R. F., Kiær, K., Nielsen, L., Bonde Nielsen, A., Godtliebsen, A., Skott, C. K., Kristensen, B. T., Søgaard, P., Bull, A. R., Kaup, C. F., Elmose, S., Petersen, N. A. I., Mortensen, S. M., Skindhøj Sørensen, A., Dahl, U. P., Skov, K., Hollensen, M. L., Hansen, B. K., Holler, M. K., Christensen, A. S., Møller, S. J., Albrechtsen, T. R. S., Dissing Møller, L., Kjærgaard, T., Jensen, T. F., Hachmann, R., Scheby, M., Knudsen, S. B., Andreassen, M., Würfel, E. L., Jørgensen, P., Rauff, S. & Bjørn Ørskov, E.

01/09/1831/12/21

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

TekDiD: Teknologiforståelse og digital dannelse i læreruddannelsen

Rehder, M. M., Gade, J., Møller, T. E., Kornholt, B., Dissing Møller, L., Hansbøl, M., Jensen, J. J., Hjorth, M., Fibiger, J., Schrøder, V. & Laier, B.

01/01/1831/12/19

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

ProfessionsKapacitet

Heiberg, T., Holmboe, P. & Hansbøl, M.

01/04/1731/12/18

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Dokumentation og evaluering af Coding Class projektet

Hansbøl, M. & Ejsing-Duun, S.

01/10/1601/08/17

Projekter: ProjektAndet

Fil

Aktiviteter

#DIGIKONF – DIGITALE KULTURER OG DANNELSE

Mikala Hansbøl (Oplægsholder)

10 maj 2016

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

Children/young people’s digital media and learning cultures

Mikala Hansbøl (Underviser)

2016 → …

Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

Coding Class og Computationel tænkning

Mikala Hansbøl (Oplægsholder)

14 sep. 2017

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Coding Class og lærerfaglighed

Stine Ejsing-Duun (Oplægsholder) & Mikala Hansbøl (Oplægsholder)

30 aug. 2017

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Designs for Learning 2016

Mikala Hansbøl (Oplægsholder)

20 maj 2016

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Priser

Boldic Award

Hansbøl, Mikala (Modtager), 2015

Pris