Billede af Monica Irene Krarup Olesen
20072024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Lektor v/ UCN. Master of Education (M.Ed.) (Læreprocesser/Læse- og skrivedidaktik). Ansat siden 2015 i efter- og videreuddannelsen, Act2learn Pædagogik og Læring, Professionshøjskolen UCN. 

Monicas særlige interessefelt er skriftsprog, skriftsprogstilegnelse, vanskeligheder med tilegnelse af skriftsprog (dysleksi, tosprogethed) samt læring og didaktik i relation til skriftsprogstilegnelse. Monicas interesseområde favner bredt, idet hun beskæftiger mig med skriftsprogstilegnelse for både børn, unge og voksne.

Monica er underviser/modulansvarlig på de pædagogiske diplommoduler, der uddanner til Forberedende Voksenunderviser (FVU), ordblindeunderviser for voksne, læsevejleder i ungdomsuddannelserne samt læsevejleder og ordblindelærer i grundskolen.

Monica har en stor interesse i sine voksne studerendes læringstilegnelse og sin rolle som facilitator af deres læring. Især er hun optaget af voksnes umiddelbare adgang til læring og uddannelse og har siden sin ansættelse i UCN i 2014 haft særligt fokus på asynkrone læreprocesser gennem tilrettelæggelse af diplomuddannelser udbudt som HyFlex-forløb.

Voksnes læreprocesser har derfor været genstand for de forsknings- og udviklingsprojekter, Monica løbende har deltaget i på UCN, fx som projektleder i projektet ”Den læring der sker”, hvor der blev forsket i, om og hvordan voksnes læreprocesser ændrer sig, når undervisningen omlægges fra synkron til asynkron og fra fysisk til online (Olesen & Jensen, 2022).

For tiden er Monica mest optaget af et samarbejde med Social- Sundheds- og Beskæftigelsesforvaltningen i Jammerbugt Kommune og VUC Nord. Projektet er et udviklingsprojekt i to spor, hvor ét spor har fokus på udvikling og afprøvning af nye måder at undervise i brug af læse- og skriveteknologi for ansatte i ældreplejen. Det andet spor har som formål at udvikle samtaleredskaber til ansatte i jobcentret, så de mere målrettet kan opspore og motivere ledige med skriftsprogsvanskeligheder.

Arbejdsområder

Afdækning af skriftsprogsvanskeligheder på baggrund af viden om læsning og skrivning,ordblindeundervisning for voksne, skriftsprogsundervisning for voksne (FVU), læsevejledning i ungdomssuddannelserne, skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning 0. – 3. klasse., skriftsprogudvikling og skriftsprogundervisning 4.-10. klasse, skriftsprogsvanskeligheder 0.-10. klasse, læse- og skriveteknologi, undervisningskompetence, didaktik, læring.

Kompetencer

Kompetencegivende kurser:
Uddannelsesbetegnelse: LOGOS-Certificeringskursus (kortlægning af dysleksi)
Uddannelsesinstitution: Taleinstituttet Region Nordjylland
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2010

Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Sprog: Andet
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Nogen erfaring
Networking: Flere års erfaring

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Master of Education (M.Ed.), Læreprocesser/Læse- og skrivedidaktik, Unge og voksne ordblindes udnyttelse af rimbaserede afkodningsstrategier

Dimissionsdato: 8 jul. 2011

Dimissionsdato: 1 jun. 2011

Dimissionsdato: 3 jun. 2002

Pædagogisk diplomuddannelse, CVU København & Nordsjælland

… → 2007

Pædagogisk diplomuddannelse, CVU København & Nordsjælland

… → 2007

Pædagogisk diplomuddannelse, CVU Nordjylland

… → 2005

Pædagogisk diplomuddannelse, CVU Nordjylland

… → 2005

Ansættelser

Lektor v/University College Nordjylland

2019 → …

Adjunkt v/University College Nordjylland

20152019

University College Nordjylland Act2learn, PÆDAGOGIK (underviser på timebasis)

20142015

University College Syddanmark (underviser på timebasis)

20142015

CVU Nordjylland

2005

AOF NORD Aalborg

20022015

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læsning og læsevanskeligheder

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Monica Irene Krarup Olesen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller