Intet billede af Nanna Jordt Jørgensen

Nanna Jordt Jørgensen

Lektor, Ph.d.

20062020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg er antropolog og Ph.d. i Uddannelse for Bæredygtig Uddannelse. Som forsker på Københavns Professionshøjskole har jeg haft fokus på bæredygtighed og social udsathed og blandt undersøgt flygtningebørn og deres familiers møder med danske daginstitutioner, naturpædagogik og social udsathed i dagtilbudskonteksten og affaldspædagogik i skoler og daginstitutioner. Jeg underviser primært på Pædagoguddannelsens Dagtilbudsspecialisering, herunder på profilen Natur og Bæredygtighed. Tidligere har jeg arbejdet med udvikling og forskning med fokus på marginaliserede børn og unge i Afrika, Asien og Mellemøsten. Mit PhD projekt omhandlede unge i det nordlige Kenya, og undersøgte, hvordan uddannelse sættes i spil i unges forsøg på at overleve og skabe sig en fremtid i situationer og omstændigheder præget af klimaforandringer, fattigdom og politiske spændinger. Jeg arbejder metodisk gennem etnografisk feltarbejde med fokus på de ’små’ historier og hvordan de binder an til bredere samfundsmæssige processer, samt med engageret antropologi, som kombinerer forskning og social forandring. 

 

 

Kompetencer

Sprogkundskaber:

Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Fransk
Niveau: Øvet
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Andet
Niveau: Øvet

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Administration: Nogen erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

En af de største samfundsmæssige udfordringer er at fremme alle 0-14-årige børns lige adgang til trivsels- og læringsmiljøer af høj kvalitet i dagtilbud. I forskningsprogrammet Pædagogisk arbejde for gode børneliv udvikler vi viden om, hvordan vi kan håndtere denne udfordring i praksis og på pædagoguddannelsen.

I satsningen Pædagogisk faglighed og arbejde for trivsel og høj kvalitet i dagtilbud bidrager vi med viden og metoder, der kvalificerer almene dagtilbud. Målet er, at alle børn kan deltage i og har lige adgang til gode og bæredygtige trivsels- og læringsmiljøer. 

Inden for dette felt, har jeg særligt fokus på:

  • Pædagogik for bæredygtighed 
  • Børn og familier i udsatte positioner
  • Social inklusion
  • Tværprofessionelt samarbejde

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 4 dec. 2015

Kandidat, Københavns Universitet

Dimissionsdato: 1 jun. 2003

Ansættelser

scientific assistant, Aarhus Universitet

1 aug. 201531 maj 2016

PhD fellow, Aarhus Universitet

1 apr. 201031 mar. 2015

Independent consultant

1 mar. 200931 mar. 2010

Programme consultant, children & yout, Danmission

1 nov. 200628 feb. 2009

Programme advisor, Mellemfolkeligt Samvirke

1 jul. 200431 okt. 2006

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogik for bæredygtighed
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge

Publikationer

Bæredygtighedens pædagogik. Forskningsperspektiver og eksempler fra praksis

Greve Lysgaard, J. & Jørgensen, N. J., 2020, (Accepteret/In press) Frederiksberg: Frydenlund.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Bæredygtighed og global ulighed som pædagogisk udfordring

Jørgensen, N. J., 2020, (Accepteret/In press) Bæredygtighedens pædagogik.: Forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Lysgaard, J. & Jørgensen, N. J. (red.). Frederiksberg: Frydenlund

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Bæredygtighed og viden i krise

Greve Lysgaard, J. & Jørgensen, N. J., 2020, (Accepteret/In press) Bæredygtighedens pædagogik.: Forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Lysgaard, J. & Jørgensen, N. J. (red.). Frederiksberg: Frydenlund

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Childhood and future ecological breakdown - reconfiguring generational relations?

Jørgensen, N. J. & Clemensen, N., 2020.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Efterskrift: Konstruktiv tvivl og dømmekraft

Bregnbæk, S. & Jørgensen, N. J., 2020, Flygtningebørn i danske daginstitutioner: Pædagogiske dilemmaer og balancegange. Jordt Jørgensen, N. & Bregnbæk, S. (red.). Frederikshavn: Dafolo

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Projekter

Familieliv i en coronatid

Winther, I. W., Dannesboe, K. I., Clemensen, N., Kousholt, D. & Jordt Jørgensen, N.

15/03/20 → …

Projekter: ProjektForskning

Pædagogik for bæredygtighed

Nielsen, N., Husted, M., Jordt Jørgensen, N., Møller, T., Frøkjær, T., Mortensen, H., Damgaard, B., Bollingberg, K., Celinder, D. T. & Madsen, K. D.

01/03/18 → …

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Affaldssortering i uddannelsesinstitutioner

Nielsen, L. E. & Jordt Jørgensen, N.

01/10/1802/03/19

Projekter: ProjektForskning

Bæredygtighed i børnehaven

Langholm, G., Presthus Heggen, M., Nordahl, K., Heikkila, M., Staffans, E., Thulin, S., Hrönn, P., Fridberg, M., Langholm, G., Gustavsson, L., Damgaard, B., Jordt Jørgensen, N. & Møller, T.

01/09/1802/07/20

Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Presse/medier

Aktiviteter

  • 6 Foredrag eller oplæg
  • 1 Konference
  • 1 Seminar
  • 1 Medlem af nationalt netværk

Bæredygtighed i undervisningen

Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)

25 sep. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Bæredygtighed i undervisningen

Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)

29 jan. 2020

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Bæredygtighed og global ulighed som uddannelsesmæssig udfordring på danske professionshøjskoler

Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)

28 mar. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Børns erfaringer med affaldshåndtering i institution og hjem - pædagogiske muligheder

Nanna Jordt Jørgensen (Oplægsholder)

14 apr. 2018

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

ECER

Mads Middelboe Rehder (Deltager) & Nanna Jordt Jørgensen (Deltager)

22 aug. 201725 aug. 2017

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference