Med udgangspunkt i en overvejende filosofisk og sociologisk universitetsfaglighed måtte jeg ved min ansættelse i læreruddannelsen i første halvdel af 1990'erne konstatere, at en indsigt i 'grundlæggende idéer' (filosofien) og 'almindelige naiviteter' (sociologien) ikke slår til. Af repræsentanter fra professionerne kan vi med rette forvente, at de også har kompetencen til at gribe ind, til at gøre noget. Vigtigheden af den handlingsanvisende kompetence førte mig relativt hurtigt til undervisningsteorien eller almen didaktikken. De seneste år har jeg arbejdet i forlængelse af en antagelse om undervisning som komplekse eksperimenter. Det spor har pt. vist sig frugtbart, både praktisk og teoretisk. Og fører med næsten logisk nødvendighed til idéen om aktionslæring. At se undervisning som en systematiseret læreproces også for læreren er ikke nogen ny idé. Det nye - eller relativt nye - ville være at virkeliggøre idéen. Det satser jeg på at kunne bidrage til inden for de kommende år.
Primære arbejdsområder:
Voksenpædagogik, akademi- og diplomuddannelser
Øvrige arbejdsområder:
Læreruddannelse, ernærings- og sundhedsuddannelse, udviklingsarbejder
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Tysk
Niveau: Forhandlingsniveau
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Mag. art., Københavns Universitet
Dimissionsdato: 10 okt. 1995
Lektor, UC SYD
1 aug. 1997 → …
Undervisningsassistent, Roskilde Universitet
1 okt. 1995 → 30 jun. 1997
- casestudie
- hypotetisk, eksperimentel, præskriptiv, praktikerforskning
- didaktik
- voksne, praktisk eksperiment, systematik