Billede af Ole Gammelgaard

Ole Gammelgaard

Lektor, mag.art.

20122024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Med udgangspunkt i en overvejende filosofisk og sociologisk universitetsfaglighed måtte jeg ved min ansættelse i læreruddannelsen i første halvdel af 1990'erne konstatere, at en indsigt i 'grundlæggende idéer' (filosofien) og 'almindelige naiviteter' (sociologien) ikke slår til. Af repræsentanter fra professionerne kan vi med rette forvente, at de også har kompetencen til at gribe ind, til at gøre noget. Vigtigheden af den handlingsanvisende kompetence førte mig relativt hurtigt til undervisningsteorien eller almen didaktikken. De seneste år har jeg arbejdet i forlængelse af en antagelse om undervisning som komplekse eksperimenter. Det spor har pt. vist sig frugtbart, både praktisk og teoretisk. Og fører med næsten logisk nødvendighed til idéen om aktionslæring. At se undervisning som en systematiseret læreproces også for læreren er ikke nogen ny idé. Det nye - eller relativt nye - ville være at virkeliggøre idéen. Det satser jeg på at kunne bidrage til inden for de kommende år.

Arbejdsområder

Primære arbejdsområder:
Voksenpædagogik, akademi- og diplomuddannelser

Øvrige arbejdsområder:
Læreruddannelse, ernærings- og sundhedsuddannelse, udviklingsarbejder

Kompetencer

Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Tysk
Niveau: Forhandlingsniveau

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Mag. art., Københavns Universitet

Dimissionsdato: 10 okt. 1995

Ansættelser

Lektor, UC SYD

1 aug. 1997 → …

Undervisningsassistent, Roskilde Universitet

1 okt. 199530 jun. 1997

Emneord

  • casestudie
  • hypotetisk, eksperimentel, præskriptiv, praktikerforskning
  • didaktik
  • voksne, praktisk eksperiment, systematik