Billede af Pernille Hansen
20132022

Publikationer pr. år

Personlig profil

Arbejdsområder

2023 - Koordinator for toningen ”Inkluderende fællesskaber og deltagelsesmuligheder ” et samarbejdet mellem praktikskolerne og læreruddannelsen i Hillerød.

2021 - 2022  Koordinator på læreruddannelsen i Helsingør

2021 -  SPS vejleder for studerende på Københavns Professionshøjskole.

1998 -   Underviser på læreruddannelse Københavns Professionshøjskole i de pædagogiske fag – pædagogisk psykologi og pædagogik/ almendidaktik.

2018 -    Introkoordinator for undervisere for 1. årgangsstuderende på læreruddannelsen

2014-2020  Allokeret forskningsmedarbejder i KP`s Forsknings– og Udviklingsafdeling i programmet ”Ledelse og organisatorisk læring”.

Forsknings- og udviklingsområder

2021 ”Studieintensitet” Evaluering af de lærerstuderendes studievaner og deltagelse i undervisning på læreruddannelsen

2020 Evaluering af praksissamarbejdet på læreruddannelsen i Helsingør kommune.

2020 Udarbejdelse og rådgivning af evalueringsmodeller til KL og danske professionshøjskoler i forholde til udvikling af praksissamarbejdet mellem læreruddannelsen og folkeskolen.

2020 Projekt og Publikation: Artikel ”Støt de nyuddannede lærere”. Artiklen er skrevet af medlemmer af det nationale netværk til støtte for nyuddannede lærere. Lisbeth Lunde Frederiksen Ph.d forskningsleder af VIA. Pernille Hansen Lektor Københavns Professionshøjskole. Hans Erik Hansen lærer Frie Skolers Lærerforening. Åse Bonde Danmarks Lærerforening

2019  Forskningsprojekt om ”Lærerens relationsarbejde”. Forskningsarbejdet tager udgangspunkt i Louise Klinges forskningsarbejde om relationskompetencer. Det er dokumenteret, hvor stor betydning det har for børns læring, at læreren er bevidst om sin egen måde at være i relation med eleverne på. Dette med afsmittende virkning på lærerens didaktiske og klasseledelsesmæssige handlinger. Hensigten med forskningsprojektet er at undersøge hvordan undervisningen på læreruddannelse og de studerendes praktik kan udvikle de studerendes relationskompetencer.

2019  Udvikling af mentorordning for nye lærere. Forskningsprojekt og konsulentarbejde i Københavns Kommune i forbindelse med udvikling af en mentorordning til støtte for nye lærere, der er udfordret af skolens komplekse hverdag. Formålet med uddannelse af mentorer og udvikling af mentorordningen er at få rettet skolens opmærksomhed mod at hjælpe lærerne i forhold til at håndtere daglige udfordringer.

2018  Udvikling af undervisningsmateriale til ”Diplom i ledelse”. Hensigten med undervisningsmaterialet er, at det skal give blik for forskellige dilemmaer og indblik i den kompleksitet, der er forbundet med rollen som faglig vejleder. 

2018  Udvikling af undervisningsmateriale i form af cases til ”Diplom i ledelse” I casen følger vi en skole der som mange andre har fokus på ledelse med mål og læringsmålstyret undervisning. Som på de fleste skoler er man i gang med at implementere nye ”læringsportaler”, som skal understøtte læringsmålstyret undervisning. Portalerne er en central brik i digitaliseringen af skolen. Casen har fokus på ledelsens implementeringsstrategi. Casen har ligeledes fokus på medarbejdernes frustration over tiltagene.

2017  Forsknings-udviklingsprojekt i samarbejde med skoler i Københavns Kommune om brug af data i forbindelse med udvikling af en systematisk evalueringspraksis. Fokus er her på, hvordan de faglige vejledere kan understøtte læringsfællesskaber, der både tjener vidensinformeret beslutningsgrundlag på skolen generelt og ønsket om at brug af data og faglig vejledning skal give mening i den enkelte lærers undervisning. Forskningsprojektet havde til hensigt at ledelse og undervisere omkring brug af data opbyggede et fælles sprog, fælles forståelser og fælles praksisser.             

2017 Udvikling af intromodulet på læreruddannelse. Baggrunden er evalueringsresultaterne vedrørende det studiesociale og studiemiljøet.

2016 Forsknings-udviklingsprojekt om ”klasseledelse og det professionspersonlige”. Finansieret af Fonden for entreprenørskab.

2015 Feedback rapporter og feedback processer på data omkring læringsledelse på skolerne i Odense og Greve.

Arbejdsområder

2023 - Koordinator for toningen ”Inkluderende fællesskaber og deltagelsesmuligheder ” et samarbejdet mellem praktikskolerne og læreruddannelsen i Hillerød.

2021 - 2022  Koordinator på læreruddannelsen i Helsingør

2021 -  SPS vejleder for studerende på Københavns Professionshøjskole.

1998 -   Underviser på læreruddannelse Københavns Professionshøjskole i de pædagogiske fag – pædagogisk psykologi og pædagogik/ almendidaktik.

2018 -    Introkoordinator for undervisere for 1. årgangsstuderende på læreruddannelsen

2014-2020  Allokeret forskningsmedarbejder i KP`s Forsknings– og Udviklingsafdeling i programmet ”Ledelse og organisatorisk læring”.

Forsknings- og udviklingsområder

2021 ”Studieintensitet” Evaluering af de lærerstuderendes studievaner og deltagelse i undervisning på læreruddannelsen

2020 Evaluering af praksissamarbejdet på læreruddannelsen i Helsingør kommune.

2020 Udarbejdelse og rådgivning af evalueringsmodeller til KL og danske professionshøjskoler i forholde til udvikling af praksissamarbejdet mellem læreruddannelsen og folkeskolen.

2020 Projekt og Publikation: Artikel ”Støt de nyuddannede lærere”. Artiklen er skrevet af medlemmer af det nationale netværk til støtte for nyuddannede lærere. Lisbeth Lunde Frederiksen Ph.d forskningsleder af VIA. Pernille Hansen Lektor Københavns Professionshøjskole. Hans Erik Hansen lærer Frie Skolers Lærerforening. Åse Bonde Danmarks Lærerforening

2019  Forskningsprojekt om ”Lærerens relationsarbejde”. Forskningsarbejdet tager udgangspunkt i Louise Klinges forskningsarbejde om relationskompetencer. Det er dokumenteret, hvor stor betydning det har for børns læring, at læreren er bevidst om sin egen måde at være i relation med eleverne på. Dette med afsmittende virkning på lærerens didaktiske og klasseledelsesmæssige handlinger. Hensigten med forskningsprojektet er at undersøge hvordan undervisningen på læreruddannelse og de studerendes praktik kan udvikle de studerendes relationskompetencer.

2019  Udvikling af mentorordning for nye lærere. Forskningsprojekt og konsulentarbejde i Københavns Kommune i forbindelse med udvikling af en mentorordning til støtte for nye lærere, der er udfordret af skolens komplekse hverdag. Formålet med uddannelse af mentorer og udvikling af mentorordningen er at få rettet skolens opmærksomhed mod at hjælpe lærerne i forhold til at håndtere daglige udfordringer.

2018  Udvikling af undervisningsmateriale til ”Diplom i ledelse”. Hensigten med undervisningsmaterialet er, at det skal give blik for forskellige dilemmaer og indblik i den kompleksitet, der er forbundet med rollen som faglig vejleder. 

2018  Udvikling af undervisningsmateriale i form af cases til ”Diplom i ledelse” I casen følger vi en skole der som mange andre har fokus på ledelse med mål og læringsmålstyret undervisning. Som på de fleste skoler er man i gang med at implementere nye ”læringsportaler”, som skal understøtte læringsmålstyret undervisning. Portalerne er en central brik i digitaliseringen af skolen. Casen har fokus på ledelsens implementeringsstrategi. Casen har ligeledes fokus på medarbejdernes frustration over tiltagene.

2017  Forsknings-udviklingsprojekt i samarbejde med skoler i Københavns Kommune om brug af data i forbindelse med udvikling af en systematisk evalueringspraksis. Fokus er her på, hvordan de faglige vejledere kan understøtte læringsfællesskaber, der både tjener vidensinformeret beslutningsgrundlag på skolen generelt og ønsket om at brug af data og faglig vejledning skal give mening i den enkelte lærers undervisning. Forskningsprojektet havde til hensigt at ledelse og undervisere omkring brug af data opbyggede et fælles sprog, fælles forståelser og fælles praksisser.             

2017 Udvikling af intromodulet på læreruddannelse. Baggrunden er evalueringsresultaterne vedrørende det studiesociale og studiemiljøet.

2016 Forsknings-udviklingsprojekt om ”klasseledelse og det professionspersonlige”. Finansieret af Fonden for entreprenørskab.

2015 Feedback rapporter og feedback processer på data omkring læringsledelse på skolerne i Odense og Greve.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Narrativ samtaleterapeut - Dispuk´s tværfaglige efteruddannelse i narrativ samtaleterapi. (Dispuk -dansk institut for supervision, personaleudvikling, undervisning og konsultation) , Narrativ samtaleterapeut

aug. 2019jul. 2022

Dimissionsdato: 1 jul. 2022

Master i evaluering, Syddansk Universitetscenter, kvantitativ og kvalitativ evaluering. Evaluering med fokus på bruger inddragelse. Fokusgruppe interview,

aug. 2006jul. 2009

Dimissionsdato: 1 jul. 2009

Lektor i almendidaktik , Lektor i almendidaktik

Dimissionsdato: 1 aug. 2002

Cand. mag i pædagogik ved Københavns Universitet, Cand. mag i pædagogik.

Dimissionsdato: 1 maj 1998

Cand.phil. i voksenpædagogik, Cand.phil. i voksenpædagogik

Dimissionsdato: 1 jun. 1997

BA i psykologi ved Københavns Universitet, BA i psykologi

Dimissionsdato: 1 maj 1996

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Pernille Hansen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler