Personlig profil

Præsentation

Peter Mikael er uddannet cand.mag. i geografi og historie fra RUC og har siden 2003 undervist i geografi og natur/teknologi på læreruddannelsen samt Videreuddannelsen og deltaget i diverse udviklingsprojekter. Peter Mikael startede som timelærer på KDAS i NT og blev ansat som adjunkt i en fuldtidsstilling på Blaagaard i 2004. Fra starten har Peter Mikael været tlknyttet eftervidereuddannelse, udviklingsprojekter og grunduddannelse i fagene Geografi og NT.

ESA: Peter Mikael deltog i et større nordisk samarbejde om klimaforskning i organiseringen ESERO-Nordic i perioden 2007-2018 som projektudvikler og koordinator imellem ESERO-DK og KP. I denne forbindelse har han specifikt arbejdet med IT i naturfagene og udviklet naturfagsdidaktik til digital datalogging, GPS og GIS. https://www.esero.no/

EiS: Peter Mikael har været med fra starten af EiS-projektet og var KP-projektleder i Engineering i Skolen 2, blandt andet som medudvikler af EiS-didaktikken og redaktør på webantologien som ligger på Engineering the Futures hjemmeside. Engineering-didaktikken indgår i undervisningen både i Geografi, Natur/Teknolgi på grunduddannelsen og i Videreuddannelsesregi på kurser, PD-moduler og projekter.

CHC: Peter Mikael har været medudvikler af KPs honors-didaktik især arbejdet med Journal Club og vejledning af de CHC-studerendes skoleprojekter. 

UBU: Peter Mikael er medudvikler af KPs bæredygtighedsuge og sidder i koordinationsgruppen og underviser i UBU-ugen. UBU er en central del af uddannelsen og indgår i alle Peter Mikaels arbejdsområder; grunduddannelsen, Videreuddnnaelsen og udviklingsprojekter. Især æstetiske læreprocesser med brug af fotos, tegning og uderum optager Peter Mikael en hel del. Det har blandt andet kastet en ESERA 2025-ansøgning af sig.

NAFA: Peter Mikael er tilknyttet NAFA og indgår i KPs NAFA-koordinationsgruppe med henblik på forankring af NAFAs mål og videreudvikling af hele faggruppen med særligt blik på praksistilnytning som Peter Mikael har arbejdet med siden starten af sin ansættelse nærmest. Helt tilbage til tiden på Blaagaard hvor det første Praksistkilknytnings-projekt blev søsat.

VU: Peter Mikael har side starten været tilknyttet eftervidereuddannelsen (VU), været VU-koordinator og fagansvarlig  og er nu VU-underviser tilknyttet diverse kurser samt PD-underviser på PD-modulerne "Skolens naturfaglige kultur" og "Naturfagenes sammenhænge og indhold".

Internationalt arbejde: Peter Mikael harsiden sin start været ivrig deltager i international udveksling og er senest tilknyttet et udvekslingsprogram med Poltava, Ukraine og Baku, Azerbaijan i udviklinsgprojektet "Outdoor didactics and Sustainability" med fokus på introduktion af FNs Verdensmål og brug af uderummet og fotos i undervisningen om Bæredygtig udvikling.

 

Kompetencer

Beskrivelsen: ESERO underviser