Billede af Raffaele Brahe-Orlandi
20082024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kompetencer

Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Administration: Flere års erfaring

Forsknings- og udviklingsområder

Som didaktiker og uddannelsesforsker er jeg tilknyttet VIA´s Center for Professionsstudier som docent og forskningsleder. Jeg er særligt interesseret i transformationer af den måde, vi praktiserer og tænker professioner og uddannelser – især grundskolen. Jeg er optaget af det mulighedsfelt, der er for praktikere og forskere til at skabe værdifulde forandringer i praksis. Forandringer der fører til bedre livsbetingelser for børn og unge i skolen, og der samtidig svarer på de udfordringer, vi som mennesker står overfor i en verden præget af store kriser som krig og klimaforandringer.

Som forskningsleder arbejder jeg bl.a. på projektet Green Transition of Education and Educational Technology (GreenEdTech), hvor vi udvikler, afprøver og forsker i undervisnings- og læringsdesigns, der skal fremme udskolingselevers kompetencer til at bidrage til fremtidens bæredygtighedsudfordringer. Projektet er støttet af Innovationsfonden og løber frem til efteråret 2026.

Metodisk er jeg inspireret af etnografien. Jeg arbejder på en videreudvikling af intentionel etnografi – en metode der balancerer mellem en refleksiv fokuseret etnografi og Design Based Research. Som medlem af VIA´s forskningsetiske komite er jeg optaget af forholdet mellem forskningsetiske og -metodiske forhold.

Jeg har en baggrund som danskdidaktiker, lærer og læreruddanner. I nyere tid er jeg blevet optaget af entreprenørskabsdidaktik og entreprenøriel læring, der for mig trækker tråde til erfaringsbaseret læring med fokus på tværfaglighed, meningsfuldhed og autenticitet.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Forskningsledelse , Forskningsleder , Research Management Course, Copenhagen Business School

1 sep. 20223 mar. 2023

Dimissionsdato: 3 mar. 2023

Ph.d. i skoleforskning , Ph.d. , Entreprenørskabsundervisning i Dansk - En videoetnografisk undersøgelse af udskolingselevers læringspraksis og -udbytte i mål- og værdiskabelsesorienteret entreprenørskabsundervisning, VIA University College

1 jan. 201621 okt. 2019

Dimissionsdato: 21 okt. 2019

Dansk, Cand.Pæd.Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 1 jul. 2008

Lærer, Lærereksamen , Århus Dag- og Aftenseminarium

1 aug. 199830 jun. 2002

Dimissionsdato: 30 jun. 2002

Ansættelser

Docent og forskningsleder, VIA University College

1 aug. 2020 → …

Emneord

  • forskning
  • skoleforskning
  • Design Based Research
  • Etnografisk metode
  • danskundervisning
  • kommunikative kompetencer
  • kvalitativ metode
  • videoetnografi
  • narrativ analyse
  • assessment for learning
  • mixed methodology
  • praksisteori
  • evalueringsdesign
  • entreprenørskabsundervisning
  • scenariedidaktik
  • mål- og værdiskabelsesorienteret entreprenørskabsundervisning