Personlig profil

Præsentation

Jeg er ansat som lektor i HistorieLab og Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund, hvor jeg beskæftiger mig med en række forsknings-, udviklings- og undervisningsopgaver inden for fagdidaktik (historie) samt inden for det lærer- og pædagogfaglige felt. Jeg er uddannet cand. mag. i idéhistorie og tysk, samt har en ph.d.-grad i idéhistorie. Mine faglige interessefelter spænder bredt fra undervisningsudvikling og digitale medier til udvikling af kvalitative metoder, herunder udvikling af nye professionssamarbejder og professionsviden. Jeg forsker desuden i konspirationsteorier og propaganda samt forebyggelse af online ekstremisme.

Forsknings- og udviklingsområder

Konspirationsteorier og misinformation

Børn og unges onlineliv

Højreekstreme fora og miljøer

Undervisning i kontroversielle emner i historie og samfundsfag

Kompetencer

Andre læringsforløb:
Beskrivelsen: Kursus i Typo3
Uddannelsessted: Systime, Aarhus
Afslutningsdato: 1/9/2015

Sprogkundskaber:
Sprog: Tysk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Nogen erfaring

Kompetencer

Grunduddannelse, tillidsrepræsentant Dansk Magisterforening

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 27 nov. 2011

Cand.mag, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 1 jul. 2006

Visiting fellow, The London School of Economics and Political Science

… → 30 nov. 2014

Lektorkvalificering, Aarhus Universitet

… → 1 jul. 2014

Ansættelser

Videnskabelig assistent, Aarhus Universitet

12 aug. 201531 jul. 2016

Post.doc, Aarhus Universitet

1 jul. 201211 aug. 2015

Adjunkt, Rosborg Gymnasium og HF

2 jan. 201230 jun. 2012

Phd.-stipendiat, Aarhus Universitet

1 feb. 20071 aug. 2011

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Problem Based Learning (PBL)
  • historiebrug
  • historiedidaktik
  • kritisk refleksion
  • Idéhistorie
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • kritisk diskursanalyse
  • kvalitative metoder
  • fokusgruppeinterview
  • Medier, kommunikation og sprog
  • sprog, sprogforståelse, sprogpædagogik, antropologisk kulturbegreb, kulturanalyse
  • konspirationsteorier
  • misinformation
  • tyske forhold
  • højreekstremisme
  • online ekstremisme
  • sociale bevægelser

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Rikke Peters er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller