Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
2017 - Undervisning i Studentervæksthuset på talentforløb for studerende i Viborg, fra Pædagog- Sygeplejeske- og Administrationsbachelor, som har varetaget særlige funktioner ifm med deres uddannelse. Undervisning har bestået af: Projektledelse, Idégenerering, Gruppedynamikker, Grafisk facilitering. Forløbet blev afsluttet med en Talent Case Competition i Gøteborg.
01/01/18 → 31/12/19 Når udsatte familier skal hjælpe de professionelle
Nielsen, Mai-Britt Beck & Weissschädel, Sine
Beskrivelse
Projektet har til formål at bygge videre på de erfaringer, ”Familien i fokus” (et led i STARs landsdækkende projekt "Helhedsindsats for udsatte familier) samt øvrig forskning og tiltag på området har givet omkring betydningen af koordinering, fælles mål og udgangspunkt i familiens egne ønsker, når der iværksættes indsatser for børn i udsatte positioner. I projektet vil vi primært fokusere på, hvordan de udsatte familier kan hjælpe de professionelle med at iværksætte og yde den støtte, som familierne selv oplever kan være den rette. Det handler således om at udvikle mødeformater mellem de professionelle og familierne, som sikrer, at forældre og børns holdninger, ønsker og oplevelser systematisk
inddrages i mødet med de professionelle, som skal yde hjælp og støtte, og at disse holdninger, ønsker og oplevelser tillægges værdi i samarbejdet.
Projektet har - ved at udvikle konkrete mødeformater mellem familie og professionelle - til formål at bringe børn og forældres oplevelser af og vurdering af effekten af den hjælp,
de tilbydes i dagtilbuds-, skole- og socialforvaltningsregi systematisk ind i samarbejdet og tillægge deres vurdering vægt i beslutningerne om, hvordan den enkelte familie bedst støttes til at blive selvhjulpne og handlekraftige. Det overordnede formål med dette projekt er at udvikle på den måde, børn og familier positioneres i det professionelle arbejde omkring udsatte børn og deres familier. Projektet går på tværs af de
pædagog-, lærer- og socialfaglige felter.
Genstandsfeltet for projektet er således de udsatte børn og familiers stemme, og ikke de professionelles samarbejde i den enkelte sag.
Samarbejdspartnere
Sep. 2020: Nielsen, M. B. og Weissschädel, S. Projektoplæg og fund præsenteret på NUVO konference
01/01/16 → 31/12/17 Videnmedarbejder i i program 1.1. Professionsdidaktik, projekt Praksisforankrede og samskabende professionsbachelorprojekter
Nielsen, B. L., Nielsen, O., Hedegaard, K., Weissschädel, S. & Sørensen, T.
Praksisforankrede og samskabende professionsbachelorprojekter. Formålet med projektet har været at opnå øget indsigt i potentialerne for fælles læring og værdiskabelse gennem samarbejdsprojekter, hvor studerende og praksis samarbejder med deres forskellige kompetencer om en fælles målsætning
Beskrivelse
Delprojekt: ”At blive til som studerende”
Projektet handler om det første studieår for pædagogstuderende. Projektet er orienteret mod den ”transformation” der gerne skulle ske i de studerendes tilblivelse ”som studerende” fra at de træder ind på uddannelsen ”som elever”.
Dette er centralt for alle (professions) uddannelser og målet er at udvikle forståelser og tilgange der vil kunne anvendes bredt. Afsættet er dog et konkret nydesignet forløb ”StudieKRÆS”.
Det er vigtigt at arbejde med hvordan man ”bliver til som studerende” fordi de måde uddannelser er struktureret og organiseret på, kræver udvikling af de studerende kompetencer til at arbejde innovativt, selvstændigt i rammesat studie
Projektet undersøger hvad der er betydningsfuldt for de studerende i deres første studieår. Hvad er særligt betydningsfuldt for at de oplever sig som, oplever de kan honorere krav og forventninger som implicitte studerende (Ulriksen 2014)
Projektdeltagere og projektansvarlig
Weissschädel, S. (pædagoguddannelsen) projektansvarlig og Nielsen, B. L. (læreruddannelsen) sparringspartner.
2018 - 2023 Projekt: Reform of Early Childhood Education Eastern Europe (REFEE)
The objective of the REFEE project is to develop Early Childhood Education in Poland, Bulgaria, Slovakia and Hungary.
The ambition is to influence positively national awareness in these countries about the importance of high quality in Early Childhood Education for the benefit of lives of children here and now – and for the development of their well-being, competencies and skills in the future.
Activities and methods
The fundamental idea in this project is to develop the quality of pedagogy in one institution in each country to show concretely what high quality is and to communicate this to important stakeholders and media in each country. The activities in each sub-project in the four countries includes coaching of management in supporting change process, 24 courses to train staff groups in pedagogy including a practice oriented study visit to Denmark and a redesign of the physical lay-out of the indoors and the outdoors of the targeted institution. Along with the ongoing training of staff groups in each of the four countries a researcher from VIA is studying the change processes to document change and give ongoing feedback to VIA experts about this.
VIA expert associate professor Sine Weissschädel, associated with institutions in Poland and Slovakia. 3 years in each country
Teaching areas: Pedagogy, psychology, children wit special needs, aesthetics organization, management and coorperation
2016 - 2018 Videnmedarbejder i det internationale medarbejder team på pædagoguddannelsen.
Deltagelse i underviserworkshops for hold med internationale studerende ved Den internationale uge, Campus Vives, Kortrijk, Belgien. Der var krav om eksperimenterende wokshops og bidrage til nye måder at undervise på.
Workshop 2017 (nov): Graphic Facilitation - visualize your presentations, dialogs and education
Workshop 2016: Lifestories and animation
2015-2016 FOU Videnmedarbejder i program 4.3. Æstetik, leg og medier. Et selvstændigt projekt, som handlede om hvordan fortælling, billedfag og hvad en usynlig ven kan bidrage til elevens arbejde med blandt andet dansk, i en 0. klasse. Der var samarbejde med praksis ud fra en kritisk psykologisk forståelsesramme. Jeg undersøgte elevernes deltagelsesmuligheder, udvikling af handleevne og handlebetingelser i klassen. Projektet havde også et systemisk og narrativt perspektiv ift. at undersøge børnenes narrativer og udpakning af nye identitetskonklusioner.
2014 - Mentor for særligt udfordrede studerende på uddannelser tilknytte Campus Viborg Pædagoguddannelse, Pædagogisk Assistent og The Animation Workshop. De studerende er diagnosticeret indenfor: angst, depression, stress, autisme, ADHD og social fobi.
Systemisk og narrativ terapeut, Samtalepraksis, Systemisk og narrativ samtalepraksis, Multiversitetet, Aarhus
2010
Dimissionsdato: 31 jan. 2012
Pædagogisk psykologi, Kandidat i pædagogisk psykologi, ”Udvikling og udvidelse af specialepædagogisk praksisfelt, med henblik på udvikling af sociale kompetencer for børn diagnosticeret med ADHD”, Danmarks Pædagogiske Universitet
2005 → 2009
Dimissionsdato: 1 okt. 2009
Pædagogisk psykologisk konsulent, Selvstændig konsulentvirksomhed Immanens
2008 → …
Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferenceartikel i proceeding › peer review
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning
Weissschädel, S. (Projektleder) & Nielsen, M.-B. B. (Projektdeltager)
01/01/18 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning
Nielsen, B. L. (Projektdeltager), Nielsen, O. (Projektdeltager), Hedegaard, K. (Projektdeltager), Weissschädel, S. (Projektdeltager) & Bredahl, T. Ø. (Projektdeltager)
01/01/16 → 31/12/17
Projekter: Projekt › Forskning
Pedersen, N. W. (Medlem), Weissschädel, S. (Tovholder) & Jensen, L. K. (Medlem)
Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
Weissschädel, S. (Oplægsholder) & Weissschädel, S. (Oplægsholder)
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Weissschädel, S. (Deltager) & Weissschädel, S. (Deltager)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Weissschädel, S. (Ekspert) & Weissschädel, S. (Ekspert)
Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Undervisningsforløb
Weissschädel, S. (Gæsteforsker) & Weissschädel, S. (Gæsteforsker)
Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Ekstern undervisning