Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og udviklingsområder

Tilknyttet følgende forskningscentre ved VIA University College; Center for kreative industrier og bæredygtig udvikling og Center for entreprenørskab og innovation. Medlem af Nordic Initiative for Circular Economy, the Union of Concerned Fashion Researchers.

Jeg er optaget af forbindelsen og udfordringerne mellem den nuværende overgang i branchen (erne) mod bæredygtig udvikling, den nuværende praksis i erhvervet og behovet for en forandring af undervisningen i Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) og Cirkulær Økonomi (CØ). Medredaktør af "Mulighedernes Didaktik", 2021, samt Building Better Business-Designing New Futures, 2021. (Begge Frydenlund Academics)

Forskningsområder:
1. (Design) Uddannelser for bæredygtig udvikling, (UBU, UNESCO)
2. Designuddannelser i den bæredygtige og cirkulære transition, (Design for Change), Bæredygtig forretningsinnovation og cirkulær økonomi.


Igangværende projekter;

A: Going Round in Circles(1 + 2)

Undersøgelse af hindringer for implementering af cirkulære og bæredygtige overgange i små og mellemstore virksomheder i mode- og livsstilsindustrien sammen med Cristina Dan, Malmö Universitet. Samarbejde og forskning gennemføres bl.a. med medlemmer af Lifestyle and Designcluster, Dansk Mode og Tekstil, Ellen MacArthur Foundation samt mange små og mellemstore virksomheder. Udgivelsesaktiviteter; 1. "Circular fashion: the new roles of designers in organisations transitioning to a circular economy , (article, accepted in The Design Journal Spring 2021);2. "Circling Round Circular Change" (conferencepaper accepted in the International conference on engineering and product design education, 2021) and 3. "From Vision to Practice in Design Educations for Sustainable Development", (Bookchapter, accepted in the Building Better Business, Designing New Futures Publication, 2021). 

 

B: Afkodning af bæredygtige kreative færdigheder

Tilknyttet forsker, (DECS) Decoding European Creativity Skills, Elisava School of Design & Engineering, Barcelona, ​​2019-2021. (1 + 2):

Hr. Østergaard deltog i det EU-baserede “Creative Decoding Project” og udviklede nye ESD (UNESCO) metoder til vurdering af kreativitet, ligesom vi løbende arbejder med at etablere nye samarbejder, platforme og laboratorier, der forsøger at analysere, øve og undersøge roller, metoder og materialer i vores Futures Now og DESIS forskningsprogrammer. Hr. Østergaard deltager i og studerer disse metodologiske, didaktiske og forskningsmetoder ved at følge og interviewe studerende, professorer og forskere i udfordringerne ved at implementere nye didaktiske metoder (laboratorie) forskningsmodeller.

Ansvarlige forskningsledere: Dr. Danae Esparza og leder af ph.d.-skolen, Laura Clèries Garcia. Dette samarbejde har ført til flere artikler og publikationer i både DECS-projekterne og med andre forskere fra ELISAVA: T. Østergaard; "Revising Creative Sustainability-skills in Design Educations: The Future of Design" (artikel i DECS-publikationen, 2019) Abella, A & Østergaard, T; 2020: "Emotionally Durable SDG Designers" (Posterpræsentation på UNESCO GUNI-konferencen 2020) "Design Sustainable Enterprising Didactics in Design Educations", (Bogkapitel i den nye serie om Design Research for Change, Routledge, Francis & Taylor, 2021) Østergaard, T , Abella, A, Araya, MJ; "Emotionel og entreprenant didaktik i bæredygtige designuddannelser: emotionel og entreprenant designdidaktik" (Bogkapitel i "Mulighedernes Didaktik", 2021), "Emotional and Entrepreneurial Didactics for Sustainable Design Educations" (Bogkapitel i UNESCO FECUN Journal, 2021 og præsentation på Learning to Become Conference, april 2021).

C: Learners Learning to Become (UNESCO, ESD) (1 + 2)

Co-leder og co-udvikler af UBU-kompetencekurser blandt 120 undervisere på tværs af VIA University College fra 2017 - 2021 og deltager i strategiske UNESCO-skole, Erasmus + og EU Center of Vocational Excellence-projekter; Østergaard, T., Nielsen-Sack, T. 2020, "Teach the Teachers CE and SDG's" (Posterpræsentation på UNESCO GUNI-konferencen 2020) Østergaard, T., Nielsen-Sack, T, Woge, B., Helbæk-Markussen, B , Frederiksen, K .; "Learners Learning to Become" (Bogkapitel i UNESCO FECUN Journal, 2021 og præsentation på konferencen Learning to Become, april 2021).

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Master in Creative Process, Master in Creative Process, Elisava, Escola Universitaria de Barcelona, Disseny i Enginyeria

1 jan. 201925 jul. 2019

Dimissionsdato: 25 jul. 2019

Lektor, Lektorat, VIA University College

1 jan. 2014 → …

Dimissionsdato: 14 aug. 2017

Master i Oplevelsesledelse, Master M.A., Roskilde Universitet

1 jan. 20041 jan. 2006

Dimissionsdato: 1 jan. 2006

Ansættelser

Affilieret Forsker, Elisava, Escola Universitaria de Barcelona, Disseny i Enginyeira

1 jan. 201930 dec. 2019

Ekstern Lektor, Roskilde Universitet

1 jan. 20121 jun. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Innovation & didaktik
  • innovation og entrepreneurskab
  • Bæredygtig ledelse
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • cirkulær økonomi
  • Design Thinking
  • designforskning
  • Service Design
  • Bæredygtig ledelse
  • Innovation og entreprenørskab
  • Innovation og kreativitet
  • Innovation & didaktik
  • Bæredygtig udvikling
  • Bæredygtig omstilling
  • Ledelse og kommunikation og organisation
  • Byggeri, miljø og energi
  • Bæredygtig omstilling
  • Bæredygtig ledelse
  • Erhvervsliv, handel og økonomi
  • Innovation
  • innovation og forandring
  • produktudvikling
  • Bæredygtig omstilling
  • Bæredygtig ledelse
  • Service Design
  • Æstetik, design og medier
  • Design Based Research, participatory research
  • Designprocesser
  • Designtænkning
  • design, tekstil, beklædning
  • Cirkulær økonomi
  • innovation og entrepreneurskab
  • innovation
  • Bæredygtig ledelse
  • Service Design