Vibeke Noer

Lektor & Forskningsleder, Ph.d., Forskningsleder for Program for praksisstudier ved Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy og praksis

  • Ceresbyen

    8000 Aarhus C

    Danmark

19972021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Vibeke Røn Noer er uddannelsesforsker og erfaren underviser og formidler med dybdegående kendskab til de professionsfaglige vekseluddannelser. Er særligt optaget af forskning relateret til uddannelse, studiestrategier, dannelsesprocesser, professionsidentitet og overgange fra studieliv til arbejdsliv.

Forsknings- og udviklingsområder

Aktuelle og igangværende projekter fokuserer på professionsidentitet, transitioner, strategier og håndteringsvanskeligheder i overgangen fra uddannelse til professionsudøvelse, simulation, samt bæredygtig (ud)dannelse relateret til den palliative indsats og mødet med uhelbredelig syge og døende mennesker. 

Vibeke Røn Noer er forskningsleder af Program for praksisstudier ved forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy & praksis, hvor hun især er optaget af empirisk at undersøge forholdet mellem praksis og teori i brudflader mellem uddannelse, arbejdsliv og forskning. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d. Pædagogik, Institut for Medier, Erkendelse & Formidling, Københavns Universitet

… → 2016

Cand.cur. Institut for Sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet

… → 2002

Sygeplejerske, Sygeplejeskolen i Aarhus

… → 1997

Ansættelser

Forskningsleder, Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy & praksis, VIA University College

2019 → …

Underviser, Sygeplejerskeuddannelsen VIA University College (Tidl. Sygeplejeskolen i Aarhus)

20022019

Sygeplejerske, vikar, Aarhus Universitets Hospital & Akershus Universitetssykehus (Norge)

20002002

Sygeplejerske, Aarhus Universitets Hospital (intensive & onkologiske specialer)

19982000

Emneord

  • uddannelse
  • studieliv
  • studiestrategier
  • arbejdsliv
  • transitioner
  • simulation
  • vekseluddannelser
  • dannelse
  • dannelsesprocesser
  • sygeplejerskeuddannelsen
  • teori-praksis
  • professionsidentitet
  • forskning
  • transition
  • simulation
  • praksisstudier
  • strategier og håndteringsvanskeligheder i overgangen fra uddannelse til professionsudøvelse
  • uddannelse
  • bæredygtig (ud)dannelse
  • kvalitativ metode
  • studerende
  • overgange fra studieliv til arbejsliv
  • professionsuddannelser
  • fastholdelse
  • metode
  • etnografi
  • videoetnografi
  • videobøger
  • frafald
  • arbejdsmiljø
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.