Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Vibeke Røn Noer er uddannelsesforsker og erfaren underviser og formidler med dybdegående kendskab til de professionsfaglige vekseluddannelser. Er særligt optaget af forskning relateret til uddannelse, studiestrategier, dannelsesprocesser, professionsidentitet og overgange fra studieliv til arbejdsliv.

Forsknings- og udviklingsområder

Aktuelle og igangværende projekter fokuserer på professionsidentitet, transitioner, strategier og håndteringsvanskeligheder i overgangen fra uddannelse til professionsudøvelse, simulation, samt bæredygtig (ud)dannelse relateret til den palliative indsats og mødet med uhelbredelig syge og døende mennesker. 

Vibeke Røn Noer er forskningsleder af Program for praksisstudier ved forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy & praksis, hvor hun især er optaget af empirisk at undersøge forholdet mellem praksis og teori i brudflader mellem uddannelse, arbejdsliv og forskning. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d. Pædagogik, Institut for Medier, Erkendelse & Formidling, Københavns Universitet

… → 2016

Cand.cur. Institut for Sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet

… → 2002

Sygeplejerske, Sygeplejeskolen i Aarhus

… → 1997

Ansættelser

Forskningsleder, Forskningscenter for uddannelseskvalitet, professionspolicy & praksis, VIA University College

2019 → …

Underviser, Sygeplejerskeuddannelsen VIA University College (Tidl. Sygeplejeskolen i Aarhus)

20022019

Sygeplejerske, vikar, Aarhus Universitets Hospital & Akershus Universitetssykehus (Norge)

20002002

Sygeplejerske, Aarhus Universitets Hospital (intensive & onkologiske specialer)

19982000

Emneord

  • uddannelse
  • studieliv
  • studiestrategier
  • arbejdsliv
  • transitioner
  • simulation
  • vekseluddannelser
  • dannelse
  • dannelsesprocesser
  • sygeplejerskeuddannelsen
  • teori-praksis
  • professionsidentitet
  • forskning
  • transition
  • simulation
  • praksisstudier
  • strategier og håndteringsvanskeligheder i overgangen fra uddannelse til professionsudøvelse
  • uddannelse
  • bæredygtig (ud)dannelse
  • kvalitativ metode
  • studerende
  • overgange fra studieliv til arbejsliv
  • professionsuddannelser
  • fastholdelse
  • metode
  • etnografi
  • videoetnografi
  • videobøger
  • frafald
  • arbejdsmiljø

Publikationer

Hvidbog: Sammenhæng mellem den teoretiske uddannelse og de praktiske uddannelsesforløb (Human First)

Noer, V. R., Bæk Hansen, T., Skipper, M. & Nørgaard, G., 14 maj 2020, 26 s.

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Fil
4 Downloads (Pure)

#FRA STUDIELIV TIL ARBEJDSLIV: - de nyuddannede, fællesskaberne & opmærksomhedspunkterne

Noer, V. R., 20 aug. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Dannelsesrejsen og dens kardinalpunkter: om studiestrategier og studieliv på sygeplejerskeuddannelsen

Noer, V. R., 6 jun. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægFormidling

Projekter

Aktiviteter

Arbejdsgruppe vedr. bredere videngrundlag, Danske Professionshøjskoler (Begivenhed)

Poul Skov Dahl (Formand), Vibeke Røn Noer (Medlem), Louise Naomi Vetner (Medlem), Finn Riiskjær Mogensen (Medlem), Hanne Kaae Kristensen (Medlem) & Ejvind Hansen (Medlem)

29 maj 20189 nov. 2018

Aktivitet: Medlemsskab - typerMedlemskab af udvalg/råd

DMJX: Kurset Ta' scenen...

Vibeke Røn Noer (Deltager)

15 maj 201916 maj 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerSeminar

ECER. The European Conference on Educational Research

Vibeke Røn Noer (Oplægsholder)

20 sep. 2012

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

ECER. The European Conference on Educational Research

Vibeke Røn Noer (Oplægsholder)

18 sep. 2012

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

ECER 2016

Vibeke Røn Noer (Oplægsholder)

23 aug. 201626 aug. 2016

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference