Økonomi og socialfaglighed i sagsarbejdet med udsatte børn og unge

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    I projektet undersøges, hvordan økonomi omsættes i praksis og får betydning i de kommunale socialfaglige sagsbehandleres daglige praksis i arbejdet med udsatte børn og unge. Det er processerne, rammerne og de konkrete situationer omkring beslutningen af en indsats, der er omdrejningspunktet. Det vil sige, at der er flere niveauer i undersøgelsen: Første niveau er tæt på sagsbehandlerne. Andet niveau orienterer sig mod det ledelsesniveau, hvor lederne involveres i sagsbehandlernes valg af indsats og foranstaltning. Tredje niveau handler om, hvordan pågældende kommune overordnet forstår og arbejder med økonomi. Første del af undersøgelsen er kvalitativ og omfatter observationer af teammøder, interview med sagsbehandlere, ledere, økonomimedarbejdere og politikere. Anden del er kvantitativ og efterprøver, hvor hyppigt tendenserne forekommer. Undersøgelsen skal munde ud i undervisningsmateriale til den sociale diplomuddannelse
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato02/01/1230/06/14

    Emneord

    • anbringelse uden for hjemmet
    • økonomistyring
    • økonomiske hensyn
    • myndighedssagsbehandler
    • budgetstyring
    • beslutningsproces
    • effekt
    • kvalitet
    • pris
    • Udsatte børn og Unge
    • Økonomi og rettigheder

      Schrøder, I. & Hansen, S. J., 10 feb. 2020, Børns rettigheder: i socialfagligt og pædagogisk perspektiv. Faye Jacobsen, A. & Hestbæk, A-D. (red.). 1 udg. København: Akademisk Forlag, s. 55-69 15 s. (Professions serien).

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling