Projektdetaljer
Beskrivelse
På Læreruddannelsen Skive arbejder vi på at udvikle en stærk profil omkring tegning, animation og kreativitet. Vi ønsker at tilbyde de studerende mulighed for at dyrke og udvikle deres kreative interesser og være en del af et kreativt miljø.
Profilen udvikles i samarbejde med Viborg Visuals, The Animation Workshop og andre aktører.
Profilen vil afsøge mulighederne for anvendelse kreativitet og animation i undervisningsfag og LG. Der tilrettelægges øvebaner for de studerende, hvor de kan afprøve deres færdigheder i en faglig kontekst og generelt i et formidlingsperspektiv. I løbet af uddannelsen vil der være i alt 12 profildage, hvor alle studerende har mulighed for at fordybe sig i de emner, de gerne vil dygtiggøre sig i.
I sammenhæng med profildagene vil undervisere på LISKI indgå i to workshops mhp. at understøtte en integration af profilarbejdet i en faglig- og undervisningsmæssig kontekst. Det handler om at koble fx tegnefærdigheder med fag, og sammen med de studerende være med til at udforske spørgsmål som: Hvad kan vi bruge fortællende tegning i sprogfag? Hvordan kan vi formidle med tegning og animation i fysik/kemi? Hvordan kan de visuelle færdigheder understøtte pædagogisk formidling.
Det er en grundantagelse i udviklingsarbejdet, at arbejdet med kreative og visuelle færdigheder vil styrke - ikke bare de studerendes formidlingsevne - men også deres fagforståelser og deres didaktiske kompetencer.
Projektet har afsæt i det udviklingsarbejde omkring praksisfaglighed, der har foregået på LISKI i 2021-22 og vil være et led i udviklingen af en samlet uddannelsesdidaktisk retning på LISKI.
Profilen udvikles i samarbejde med Viborg Visuals, The Animation Workshop og andre aktører.
Profilen vil afsøge mulighederne for anvendelse kreativitet og animation i undervisningsfag og LG. Der tilrettelægges øvebaner for de studerende, hvor de kan afprøve deres færdigheder i en faglig kontekst og generelt i et formidlingsperspektiv. I løbet af uddannelsen vil der være i alt 12 profildage, hvor alle studerende har mulighed for at fordybe sig i de emner, de gerne vil dygtiggøre sig i.
I sammenhæng med profildagene vil undervisere på LISKI indgå i to workshops mhp. at understøtte en integration af profilarbejdet i en faglig- og undervisningsmæssig kontekst. Det handler om at koble fx tegnefærdigheder med fag, og sammen med de studerende være med til at udforske spørgsmål som: Hvad kan vi bruge fortællende tegning i sprogfag? Hvordan kan vi formidle med tegning og animation i fysik/kemi? Hvordan kan de visuelle færdigheder understøtte pædagogisk formidling.
Det er en grundantagelse i udviklingsarbejdet, at arbejdet med kreative og visuelle færdigheder vil styrke - ikke bare de studerendes formidlingsevne - men også deres fagforståelser og deres didaktiske kompetencer.
Projektet har afsæt i det udviklingsarbejde omkring praksisfaglighed, der har foregået på LISKI i 2021-22 og vil være et led i udviklingen af en samlet uddannelsesdidaktisk retning på LISKI.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/22 → 30/06/23 |
Links | https://www.via.dk/samarbejde/lulab |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning