3D Character Animation og Creative Simulation Technologies 2022

Projektdetaljer

Beskrivelse

3DCA kurset tager deltagerne gennem en række foredrag, opgaver og miniproduktioner af stigende kompleksitet inden for 3D karakteranimation, fra koncept til polering. Under vejledning af gæsteundervisere, alle aktive animationsprofessionelle, introduceres deltagerne til Maya-modellerings- og animationssoftwaren og til 3D-karakteranimation gennem en række øvelser designet til at overføre de klassiske 2D-animationsprincipper til en 3D-platform. I basisintroduktionen ligger fokus på de grundlæggende animationsprincipper, kropsmekanik og fysisk bevægelse for dernæst at gå videre til de mere avancerede koncepter pantomimeskuespil og dialoganimation. Kurset bygger op til et 2-ugers afsluttende samarbejdsprojekt, der fungerer som den enkelte deltagers "showreel masterpiece" en 20-30 sekunders animation. Som et hybrid add-on, afvikles en 2-ugers portfolio bootcamp. Kurset afsluttes med en valgfri rejse til Annecy International Animation Film Festival.

Simulation kurset tapper ind i kreative, kunstneriske, videnskabelige, og teknologiske avendelser af simulering. Metoderne og teknologien omkring simulering er et kunstnerisk og videnskabeligt område i hastig udvikling og vil berøre alle aspekter af design, animation, medier og kommunikation. For at fokusere på dette område vil deltagerne studere og anvende fysikbaserede simuleringer såsom vand, gasser, ild, ødelæggelse, stof, granuleret, vækst, crowds eller andre naturfænomener, der generelt ikke længere er traditionelt animerede. Den anvendte software og teknologi er stærkt nodebaseret visuel programmering og 3d-løsninger, samt traditionel kodning, hvor det er nødvendigt. Realtidsteknologier udforskes også, såsom spilmotorer. De endelige resultater fra den enkelte deltager skal vise en veludført og visuelt præsenteret simulering samt et casestudie for at fremhæve de tekniske metoder, der blev undersøgt og brugt. En vellykket gennemførelse af dette kursus vil effektivt positionere deltagere til at kunne arbejde i Europas forskellige kunst- og teknologimarkeder såsom film, spil, animation, videnskab og visualisering og nye teknologier.

På 3DCA 2022 kurset deltog 11 deltagere, mens der på Simulation 2022 kurset var 14 deltagere.

Nøgleresultater

3D Character Animation 2022: 11 deltagere
Creative Simulation Technologies 2022: 14 deltagere
Kort titel3DCA & Simulation 2022
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2231/12/22

Samarbejdspartnere

  • EACEA - Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Projektpartner)
  • The Animation Workshop (leder)
  • SideFX (Projektpartner)

Emneord

  • kreative processer
  • lectures
  • film education
  • Animation
  • simulation