Affald og affaldshåndtering, rumfang, målestok og matematik

Projektdetaljer

Beskrivelse

Dette forløb er blevet til i projektet Laboratorium for Matematikundervisning og er udviklet i samarbejde med lærere og elever i to 6. klasser på Tingkærskolen i Odense.

Forløbet indeholder et samspil mellem fagene natur/teknologi og matematik på 6. klassetrin omkring temaerne affald og affaldshåndtering, rumfang, målestok og matematik.

Den overordnede ide i forløbet er, at matematikfaget skal være med til at kvalificere arbejdet i N/T. At eleverne skal opdage, at de også har brug for matematik i arbejdet med naturfaglige problemstillinger.

Ideen til undervisningsforløbet udsprang af lærernes oplevelser af, at elever generelt har svært ved at skifte mellem enheder i deres arbejde med naturfagene i udskolingen. At sammenhænge mellem fx liter og kubikmeter er meget kryptisk.Omregninger mellem enheder (også ikke-standardenheder) har været en del af arbejdet med at bestemme rumfang i arbejdet med affald og håndteringen af affald.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/1501/11/15

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • naturfag
  • matematik