Projektdetaljer
Beskrivelse
Dette forløb er blevet til i projektet Laboratorium for Matematikundervisning og er udviklet i samarbejde med lærere og elever i to 6. klasser på Tingkærskolen i Odense.
Forløbet indeholder et samspil mellem fagene natur/teknologi og matematik på 6. klassetrin omkring temaerne affald og affaldshåndtering, rumfang, målestok og matematik.
Den overordnede ide i forløbet er, at matematikfaget skal være med til at kvalificere arbejdet i N/T. At eleverne skal opdage, at de også har brug for matematik i arbejdet med naturfaglige problemstillinger.
Ideen til undervisningsforløbet udsprang af lærernes oplevelser af, at elever generelt har svært ved at skifte mellem enheder i deres arbejde med naturfagene i udskolingen. At sammenhænge mellem fx liter og kubikmeter er meget kryptisk.Omregninger mellem enheder (også ikke-standardenheder) har været en del af arbejdet med at bestemme rumfang i arbejdet med affald og håndteringen af affald.
Forløbet indeholder et samspil mellem fagene natur/teknologi og matematik på 6. klassetrin omkring temaerne affald og affaldshåndtering, rumfang, målestok og matematik.
Den overordnede ide i forløbet er, at matematikfaget skal være med til at kvalificere arbejdet i N/T. At eleverne skal opdage, at de også har brug for matematik i arbejdet med naturfaglige problemstillinger.
Ideen til undervisningsforløbet udsprang af lærernes oplevelser af, at elever generelt har svært ved at skifte mellem enheder i deres arbejde med naturfagene i udskolingen. At sammenhænge mellem fx liter og kubikmeter er meget kryptisk.Omregninger mellem enheder (også ikke-standardenheder) har været en del af arbejdet med at bestemme rumfang i arbejdet med affald og håndteringen af affald.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/15 → 01/11/15 |
Links | http://www.sdu.dk/om_sdu/institutter_centre/lsul |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- naturfag
- matematik