Aktualisering af naturfagsundervisningen gennem didaktisk rekonstruktion

  • Andersson, John (Projektdeltager)
  • Levinsen, Henrik (Projektdeltager)
  • Jørgensen, Lars Henrik (Projektdeltager)
  • Rask Petersen, Morten (Projektdeltager)
  • Erneberg, Marianne (Projektdeltager)
  • Petersen, Niels Anders Illemann (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

I nærværende projekt vil vi undersøge, hvordan STEM-faglig forskningsviden kan omsættes til undervisning via et samarbejde mellem naturvidenskabelige forskningsinstitutioner, læreruddannelser og grundskoler.

Målet med projektet er at øge lærerstuderende og læreres forståelse af nature of science (NOS) samt deres kompetence til at udvikle naturfagenes indhold. Der er derfor fokus på hvilke faktorer der har betydning for udvikling af relevant lærerfaglighed. I projektet arbejdes specifikt med begreberne forstærkere og filtre som de forstås i betydning for udvikling af pedagogical content knowledge (PCK) (Hume, Cooper & Borowski, 2019)

Centralt for projektet er udvikling af metoder til didaktisk rekonstruktion af ny naturvidenskabelig viden med det formål at aktualisere naturfagsundervisningen i grundskolen.
Kort titelCESE 18-16 AKTUALISER
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/2531/12/26

Samarbejdspartnere

  • Københavns Professionshøjskole (Projektpartner)
  • Professionshøjskolen UCN (Projektpartner) (leder)
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (Projektpartner)
  • UC SYD (Projektpartner)
  • VIA University College (Projektpartner)

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • STEM
  • NOS
  • lærerfaglighed
  • PCK