Projektdetaljer
Beskrivelse
I projektet udvikles og afprøves 20 intensive science-uger i 5 fritidsklubber, som samlet involverer 500 børn. Børnenes deltagelses sikres ved, at aktiviteterne etableres i fritidsklubbernes populære værksteder, som dagligt samler en fast gruppe børn. Aktiviteterne tager afsæt i børnenes kultur, og science kobles herved til børnenes identitet fremfor at fremstå som noget fremmed. Kvaliteten i projektet understøttes af et partnerskab og en projektgruppe, der består af forskere og praktikere med speciale indenfor hhv. science-pædagogik og fritidspædagogik. Der udvikles undervisningsmateriale, som implementeres i projektpartnernes – FriRUM Lab, Ungdomsringen, UCL erhvervsakademi og professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalons – undervisnings- og formidlingsaktiviteter, herunder i grunduddannelsen og i efter- og videreuddannelser på pædagoguddannelsen. Via projektets interventioner i praksis og uddannelse er målet at udvikle, afprøve og udbrede børnekulturelle science-aktiviteter designet til fritidspædagogik og derved nå ud til nye børnegrupper og styrke deres science-kapital.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/23 → 01/12/26 |
Samarbejdspartnere
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Klubben Byskovvej
- Antvorskov SFO
- Engvadgård Fritids- og Ungdomsklub
- Byskovskolen SFO
- Undløse SFO
- Ungdomsringen
- FRIRUM
- Professionshøjskolen Absalon (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Børn og unge
- Æstetik, design og medier