Projektdetaljer

Beskrivelse

I projektet udvikles og afprøves 20 intensive science-uger i 5 fritidsklubber, som samlet involverer 500 børn. Børnenes deltagelses sikres ved, at aktiviteterne etableres i fritidsklubbernes populære værksteder, som dagligt samler en fast gruppe børn. Aktiviteterne tager afsæt i børnenes kultur, og science kobles herved til børnenes identitet fremfor at fremstå som noget fremmed. Kvaliteten i projektet understøttes af et partnerskab og en projektgruppe, der består af forskere og praktikere med speciale indenfor hhv. science-pædagogik og fritidspædagogik. Der udvikles undervisningsmateriale, som implementeres i projektpartnernes – FriRUM Lab, Ungdomsringen, UCL erhvervsakademi og professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalons – undervisnings- og formidlingsaktiviteter, herunder i grunduddannelsen og i efter- og videreuddannelser på pædagoguddannelsen. Via projektets interventioner i praksis og uddannelse er målet at udvikle, afprøve og udbrede børnekulturelle science-aktiviteter designet til fritidspædagogik og derved nå ud til nye børnegrupper og styrke deres science-kapital.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/08/2301/12/26

Samarbejdspartnere

  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Klubben Byskovvej
  • Antvorskov SFO
  • Engvadgård Fritids- og Ungdomsklub
  • Byskovskolen SFO
  • Undløse SFO
  • Ungdomsringen
  • FRIRUM
  • Professionshøjskolen Absalon (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge
  • Æstetik, design og medier