Projektdetaljer
Beskrivelse
Undervisningsforløb, hvor eleverne skal arbejde reflekterende med udvalgte kalkmalerier fra Viborg Stift. Dernæst bliver de selv en del af en skabende proces, hvor der skal bruges fantasi, kreativitet og eventuel forhåndsviden om bibelens fortællinger og/eller middelalderens samfund til at skabe et æstetisk udtryk: en stop motion-film.
Lægmandssprog
Kalkmalerierne er en af vores vigtigste kulturhistoriske kilder til middelalderens samfund - til menneske, deres tro og deres forestillingsverden. Projektet bevæger sig i krydsfeltet mellem tre kunstneriske udtryk: animation, kirkelig kunst i form af kalkmalerierne og nutidige visuelle udtryksformer, hvor eleverne er aktive producenter.
Eleverne skal arbejde reflekterende med udvalgte kalkmalerier fra Viborg Stift. Dernæst bliver de selv en del af en skabende proces, hvor der skal bruges fantasi, kreativitet og eventuel forhåndsviden om bibelens fortællinger og/eller middelalderens samfund til at skabe et æstetisk udtryk: en stop motion-film.
Målgruppe: 4.-6. klasse
Fag: Kristendomskundskab, billedkunst, dansk, håndværk og design
Eleverne skal arbejde reflekterende med udvalgte kalkmalerier fra Viborg Stift. Dernæst bliver de selv en del af en skabende proces, hvor der skal bruges fantasi, kreativitet og eventuel forhåndsviden om bibelens fortællinger og/eller middelalderens samfund til at skabe et æstetisk udtryk: en stop motion-film.
Målgruppe: 4.-6. klasse
Fag: Kristendomskundskab, billedkunst, dansk, håndværk og design
Nøgleresultater
Produktet Undervisningsmateriale til mellemtrinnet. Findes på hjemmesiden for Folkekirkens skoletjeneste i Viborgs stift. Kan rekvireres i bogform hos skoletjenesten.
Kort titel | Kalkmalerier |
---|---|
Akronym | KM |
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/02/18 → 29/10/18 |
Links | https://klcviborg.dk/grundskole/animerede-kalkmalerier https://www.fsvs.dk/mellemtrin/animerede-kalkmalerier/ |
Samarbejdspartnere
- Viborg Stift (Medansøger)
- Tumblehead ApS (Projektpartner)
- Herning Kommune (Projektpartner)
- Folkekirkens Skoletjeneste Viborg Stift (Medansøger) (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- undervisningsforløb
- workshops
- undervisningsformer
- visuelle kompetencer
- Skoler, fag og institutioner
- animation
- Børn og unge
- pædagogik
- pædagogiske metoder
- identitetsdannelse
- Medier, kommunikation og sprog
- animated learning
- animation som læringsmetode
- visuelle effekter
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.