Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med forskningsprojektet Approaching Inclusion har været at udforske læreres, interne og eksterne ressourcepersoners arbejde og samarbejde og betydningen heraf for udvikling af en mere inkluderende skole. Baggrunden er, at kommuner og skoler igennem de sidste 10-15 år har uddannet og ansat medarbejdere med en specialiseret viden til at understøtte læreres opgave med at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Der er eksempelvis ansat AKT-vejledere, inklusionsvejledere, skolepædagoger og andre former for ressourcepersoner, hvis opgave er at understøtte udviklingen af en mere inkluderende skole (Riis Jensen, 2017). Stadig flere kommuner har gennem de senere år også arbejdet på at forandre PPR’s funktion og rolle i relation til inklusionsopgaven blandt andet ved at trække PPR tættere på skolens praksis. Samarbejdet mellem forskellige fagpersoner anses således for at være en strategi, der kan bidrage til at realisere et politisk mål om at efterleve Salamancaerklæringen (UNESCO 1994) og artikel 24 i FN’s menneskerettighedskonvention (FN 2006) og sikre alle børns ret til og mulighed for at gå i den lokale skole uanset barnets situation og særlige behov.
Kort titelApp In
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1631/12/20

Samarbejdspartnere

  • VIA University College (Projektpartner)
  • Københavns Professionshøjskole (Projektpartner) (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.